Tuesday 9 September 2014

SEMAKIN HARI SEMAKIN SAYANG

Saya ni dilahirkan daripada keluarga yang sangat sederhana.Ayah saya seorang penjaja buah buahan tempatan di pasar-pasar malam.Saya tengok ayah saya ni selalu balik lewat dan keja dengan masa yang tidak menentu.Kadang-kadang berniaga di pasar pagi dankadang kadang berniaga di pasar malam.kami hidup dalam serba sederhana tapi cukup untuk menyara kami 8 beranak.
Perniagaan ayah yang kecil tu pun ayah perlu bangun awl pagi,pergi petik buah,peram buah dan ada kami yang tolong sama menjual petai dengan naik basikal keliling kampung..
Itu ayah..menyara hidup kami dari hasil jualannya sehingga kami dewasa..terima kasih ayah....


Saya pula tak ada langsung minat nak berniaga,asyik mengajar je..dah 18 tahun dah mengajar,suami pula ada perniagaan sendiri,constuctions.Saya tahu yang perniagaan memberi pulangan 9/10 daripada kerjaya lain tapi tak tau la nak bisnes apa..


Sehingga satu ketik adik ipar saya aka Mami miah memperkenalkan shaklee..rupanya shaklee ni boleh menjana pendapatan.Ramai dikalangan surirumah yang sekarang sudah mendapat pendapatan lebih dari 1k setiap bulan...bukan setakat tu ja ada yang dah cecak 5  6 angak dah..Sapa tak nak kan...Saja saja nak try bisnes dengan berkongsi cerita produk yang saya makan..dan lama kelamaan permintaan dari rakan taulan juga bertambah kerana hasil menggunakan shaklee dapat memberikan kesihatan yang lebih baik dengan izinNya .Alhamdulillah..saya suka..best kan kalau kita dapat tengok rakan rakan kita yang sakit dan kembali sihat dan ceria..itu yang bertambah menguatkan semangat nak teruskan bisnes ni.Feedback customer yang positif memberi semangat untuk saya terus nak bisness.

Saya mempunyai upline yang sangat awesome..sangat tidak lokek ilmu dan sentiasa memberikan nasihat dan tunjuk ajar kepada saya dan teman lain...Wah..wah..semenjak join bisness ni makin ramai kawan saya..all over the state..biarpun jauh namun ukhwah yang terbina sangatlah baik.kami diajar bukan semata mata mengejar kekayan wang ringgit tetapi kaya dengan nilai persahabatan, tolong menolong dan kami  happy ...tukar cerita dan pandangan...hilang stress..(kalau stress telan ostrematrix)


Bezanya saya dulu dan sekarang...dulu saya busy..sekarang saya extra busy..siang menyiapkan kerja mendidik..petang surirumah..malam lepas anak tidur kerja dengan shaklee..kelas blog..kelas nutrisi..kelas motivasi dan sewaktu dengannya.Masa saya penuh terisi..Kurang masa borak dan lepak gossip2..

Di sekolah saya dibayar gaji kerana saya bekerja tetapi dalam shaklee saya bekerja untuk mendaptkan gaji..aikk macam sama.. tapi tak serupa...kannn..dua dua best..


Dulu saya buat sesuatu sebab diarahkan buat dan memang dah rutin wajib buat..,namun sekarang saya yang nak buat apa yang saya suka dan sejak join shaklee, banyak yang saya dapat apply kepada sekolah dan anak murid saya..yang paling saya perasan sekali ialah..motivasi..suka sangat nak bagi motivasi kat anak murid saya..sebab tu kat sekolah saya lebih suka pilih kelas yang ke 3 atau ke 4...mana taknya..selalu dapat motivasi dari group kami..group kami diajar supaya sentiasa berfikiran positif...cewah....kalau tak..dah lama dah tinggalkan shaklee..cabaran pun power..



Dulu saya punya ramai teman dikalangan guru dan kawasan sekitar namun sekarang saya bertemu dengan ramai orang yang terdiri daripada pelbagai golongan..dan dalam group saya ni..saya la yang umurnya lebih tua gitu..tua pada angka..tapi jiwa macam muda..ye la tu)))));



Nak cerita pasal amalan rohani.. ..mmmm..dulu memang buat la juga tapi tak la macam sekarang kut..pasal saya ni jumpa dengan group yang sangat menekankan amalan rohani.. syukur alhamdulillah..amalan rohani tu kan bagus..back to basic la kan..apa lagi buatlah..kan bagus tu..kalau dulu nak buca Quran seminggu sekali pun termiss..tapi sekarang alhamdulillah ...ada yang bagi tips..jika kita ulang buat sesuatu perkara dalam tempoh 21 hari,ia akan jadi satu habit..21 hari je pun..kalau dapat jadikan habit dalam masa kurang dari tu lagi bagus..



Income bulanan ..kalau dulu hujung bulan baru dapat gaji..sekarang sebulan dapat dua kali gaji..shaklee bayar tengah bulan ..dapat gaji tetap hujung bulan..so alhamdulillah dapat la cover penengah bulan yang selalu termiss..Bonus!!!!starting bisness..alhamdulillah..siap boleh cover semua yuran extra kelas anak anak..semakinn hari semakin bertambah..dan tak semua wang kita dapat itu milik kita tetapi ada hak orang lain didalamnya..so berilah pada yang berhak..


.............................................................................
Alamak mengantuk la pulak..nanti sambung lah lagi..tapi saya nak bagitau..yang saya memang sudah jatuh cinta dengan bisness shaklee dan rakan rakan shaklee saya..mmm..nanti saya sambung dalam entry lain..apa halangan yang saya tempuh selama dalam bershaklee..

cau,...
salam sayang la sangat..

#duniaku inspirasiku..
O
national conference
Merasa la juga pergi NC 2014

2 comments:

  1. Thanks juga kerana terus ingin belajar dan menambahbaik kehidupan bersama

    ReplyDelete