Kurikulum
Standard Sekolah Menengah (KSSM) adalah kurikulum persekolahan yang
dilaksanakan di semua sekolah menengah. KSSM akan menggantikan Kurikulum
Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM). KSSM telah dilaksanakan secara berperingkat-peringkat di
sekolah menengah bermula dengan murid Tingkatan 1 mulai 2017. Pelaksanaan KSSM
mengambil kira hasrat Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM) 2013-2025 yang
menyarankan KBSM disemak semula.
KSSM diperkenalkan kerana
terdapat keperluan untuk menjadikan Kurikulum Kebangsaan lebih holistik dan
relevan selaras dengan keperluan abad 21. Di abad 21 , Negara memerlukan modal insan
yang berfikiran krritis,kreatif dan inovatof seterusnya boleh member sumbangan
kepada Negara dan mempunyai daya saing diperingkat global. Murid yang mengukuti KSSM akan mempunyai cirri-ciri
yang dihasratkan seperti kemahiran berfikir,komunikasi, kerja
sepasukan,kepimpinan flexible, berinisiatif terarah kendiri,teknologi maklumat
dan komunikasi ,keusahawanan, belajar sepanjang hayat dan kebolehan
menyesuaikan diri.
Kurikulum standard
dibangunkan mengikut suatu criteria yang ditetapkan berdasarkan persekolahan. Ia
diterjemahkan melalui Standard Kandungan,Standard Pembelajaran dan Standard
prestasi. Dokumen yang Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP) digunakan bagi
melaksanakan kurikulum semua mata pelajaran di bawah KSSM.
Kurikulum Baru Sekolah Menengah (KBSM) mula dilaksanakan di sekolahsekolah mulai tahun 1989 seterusnya
pada 1998 ia ditukar kepada Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah pada tahun
2014 kepada Kurikulum Standard Sekolah Menengah. KBSM digubal berdasarkan
Falsafah Pendidikan Kebangsaan Negara. Ia selaras dengan matlamat pendidikan Negara
ke arah menghasilkan insan seimbang berdasarkan kepada kepercayaan dan
kepatuhan kepada Tuhan. Dalam rancangan KBSM ,pendidikan bersepadu merupakan
satu strategi penting bagi menjalin dan mengadunkan unsure-unsur ilmu dan
kemahiran,bahasa dan nilai-nilai dalam semua mata pelajaran.
Terdapat perbezaan diantara KBSM dan KSSM
- Rekabentuk kurikulum
Kerangka kurikulum KBSM berdasarkan 3 bidang iaitu
komunikasi,manusia dan alam sekeliling dan pembangunan diri individu. Manakala
KSSM berasaskan kepada 6 tunjang iaitu komunikasi,perkembangan fizikal dan
estetika,kemanusiaan,keterampilan diri, Sains Teknologi , engineering dan
Matematik (STEM), serta kerohanian ,sikap dan nilai. Rekabentuk kurikulum KBSM juga adalah
berasaskan hasil pembelajaran manakala KSSM berasaskan Standard kandungan,
satandard pembelajaran dan Standard prestasi
- Dokumen kurikulum
KBSM menggunakan sukatan pelajran dan huraian sukatan pelajaran
manakala KSSM menggunakan Dokumen Standard Kurikulum dan Pentaksiran (DSKP)
- Peruntukan masa
KBSM memperuntukkan masa mengikut minit seminggu manakala KSSM
minimum jam setahun
- Organisasi kurikulum
KBSM dan KSSM mempunyai organisasi kurikulum yang sama iaitiu mata pelajaran
teras, mata pelajaran wajib,mata pelajaran tambahan dan matapelajaran elektif.
- Elemen merentas
kurikulum
KBSM dan KSSM masing masing menggunakan elemen Bahasa,Sains &
Teknologi,Tekonologi Maklumat & Komunikasi(TMK),kelestarian alam ,nilai
murini dan patriotism. Walaubagaimanapun KSSM mempunyai elemen tambahan iaitu
kreativiti dan inovasi,keusahawanan dan kelestarian global.
- Penekanan pedagogi
KBSM dan KSSM menekankan pembelajaran berasaskan inkuiri,
pembelajaran kontekstual,pembelajaran kolaboratif,pembelajaran berasaskan
projek. Tetapi tambahan di dalam KSSM ialah pembelajaran berasaskan
penyelesaian masalah, pendekatan konstruktivisme, pendekatan Science Technology
,Engineering and Mathematics (STEM).
- Jenis pentaksiran
Pentaksiran di dalam KBSM hanyalah secara sumatif dan formatif
sahaja, manakala pentaksiran KSSM adalah berdasarkan Pentaksiran disuratkan
dalan DSKP sebagai Standard Prestasi
Perenggan ke-4: "...pada tahun 2014 kepada Kurikulum Standard Sekolah Menengah"
ReplyDeletePerenggan pertama: "KSSM telah dilaksanakan secara berperingkat-peringkat di sekolah menengah bermula dengan murid Tingkatan 1 mulai 2017"
Yang mana satu ni, 2014 ke 2017??