Thursday 8 January 2015

7 PUNCA JERAGAT

Semua wanita dambakan kulit wajah yang bersih, bebas dari jerawat mahupun flek hitam. Namun salah satu masalah yang paling sering terjadi pada sebagian besar wanita Asia, terutama yang berusia di atas 30 tahun, adalah timbulnya flek hitam atau melasma (pigmentasi) di wajah.

Pigmentasi kulit atau melasma, boleh terjadi di beberapa bahagian tubuh, terutama di kawasan muka wajah akibat sinaran UV yang tidak bertapis.Masalah JERAGAT di kalangan Warga Penduduk Dunia atau nama medikalnya “Melasma” adalah salah satu dari masalah kulit yang sangat biasa di kalangan Penduduk Asia Khasnya dan berada pada 10 Tangga teratas didalam masalah kulit yang dihidapi.


JERAGAT

 APAKAH PUNCA-PUNCA  JERAGAT?

1. Sinaran UVV di mana kulit kita terdedah kepada sinaran matahari yang boleh menggelap dan membakar kulit serta membawa kanser kulit..
2. Tidak membersihkan make up…ada di kalangan wanita yang selepas balik kerja tidak membersihkan alat solek di wajah mereka membuatkan segala bahan kimia dalam lat solek meresap ke dalam kulit dan mendap ke bawah lapisan yang menyebabkan kulit kilat berisiko mendapat jeragat
3. Ramai wanita tidak mempunyai pelindung sewaktu di dalam rumah..contoh ketika masak kita terdedah kepada haba api dapur..bayangkan setiap hari kita masak…lama kelamaan sel kulit akan rosak..jadi wanita perlukan pelindung walau di dalam rumah
4. Kolegen yang makin hilang di dalam pipi membuatkan ia tidak bermaya dan berkedut. Ini di sebabkan bahan kimia seperti asap kereta,rokok dan alat solek


5) Radang kulit sewaktu mengalami masalah jerawat, apabila jerawat kering, ia akan meninggalkan kesan hitam yang  dikenali sebagai "post-inflammatory hyperpigmentation" (PIH)
6) Perubahan hormon sewaktu mengandung dan menyusukan anak juga akan menyebabkan tompok-tompok hitam yang dikenali sebagai"melasma". Addison's disease yang disebabkan kalenjar adrenal yang tidak berfungsi untuk mengeluarkan hormon steroid dalam badan juga akan mengakibatkan jeragat. 
7)Penggunaan pil perancang dan tabiat merokok juga boleh menyebabkan jeragat.


PUNCA JERAGAR


CARA ATASI KULIT JERAGAT YANG HODOH
DETOX

No comments:

Post a Comment