Tuesday 19 May 2015

CARA UBATI MIGRAIN




MAKANAN ELAK MIGRAINE

Entry yang sebelum ini saya telah kongsikan tentang PUNCA MIGRAIN.Hari ini saya ingin kongsikan pula  cara rawatan tanpa ubat ubatan dan cara rawatan dengan cara penggunaan makanan tambahanan semulajadi.


Sebelum itu kita tengok dulu, adakah anda mempunyai simpton berikut?Selalunya doktor cuba exclude atau mencari kemungkinan2  penyebab sakit kepala seperti kerabunan mata, stress atau tidak cukup rehat. Namun begitu doktor akan mengatakan ianya migraine jika :

  1. Anda mempunyi 5 kali atau lebih sakit kepala tanpa aura atau 2 kali sakit kepala dgn aura.
  2. Sakit kepala yg berlangsung 4-72 jam tanpa makan apa2 ubat.
  3. Rasa loya dan mahu muntah, pancaran cahaya dan bunyi menyebabkan sakit kepala bertambah teruk.

CARA RAWATAN MIGRAINE TANPA UBAT

bullet
Menghadkan pemakanan dan makan secara teratur. Perempuan yang menghadapi migrain sebelum haid perlu mengurangkan pemgambilan garam kerana garam boleh menyebabkan fluid retention 
bullet
Pengurangan stress seperti senaman yang kerap dan teratur dan mengamalkan teknik-teknik untuk mengurangkan tegangan badan.
bullet
Kenakan benda yang panas seperti menggunakan botol air panas ke tempat yang sakit.
bullet
Kenakan benda yang sejuk seperti beg yang mengandungi ais.
bullet
Cara hidup yang lebih teratur seperti makan secara teratur dan dapatkan tidur yang cukup.
bullet
Baring di tempat yang gelap dan senyap pada permulaan migrain.
bullet
bullet
Rawatan lain yang mungkin boleh menolong anda ialah refleksologi (urut saraf kaki). Petua orang-orang tua seperti basahkan bahagian bawah (iaitu dari kaki ke badan dan ke kepala) dahulu semasa anda mandi mungkin juga berkesan.

CARA RAWATAN MIGRAINE DENGAN SUPLEMEN SEMULAJADI

  1. Omega Guard

OMEGA

* Omega guard Shaklee merupakan minyak ikan paling tulen didunia yang mengandungi rangkaian spektrum 7 jenis asid lemak omega 3 semulajadi termasuk EPA, DHA, ALA dan banyak lagi.

* Omega guard penting dalam mencegah penyakit saluran darah dan strok. Ia efektif untuk membantu mengekalkan tekanan darah normal dan ketegangan dileher dan sakit kepala.


* Disamping itu, omega guard juga bermanfaat untuk merawat penyakit sendi, gout, osteoathritis, rheumatoid athritis, asma, kanak-kanak autisme, mengurangkan level Homocysteine dikalangan pesakit kencing manis, menterbalikkan rintangan insulin, menghalang pembentukan batu karang dan sebagainya.


2. Ostematrix calcium

 (mengandungi kalsium, magnesium, fosforus dan vitamin D, kuprum, mangan dan boron)
* kalsium bukan sahaja penting dalam membina tulang dan gigi, malah ia juga membantu memperbaiki kekejangan dan kebas-kebas, meringankan stress, memperbaiki masalah haid, pengalkalian tubuh dan juga memperbaiki hiperakiviti perut dan gastrik.

* magnesium pula penting metabolisme kalsium. Ia membantu mengelakkan pembuluh darah menjadi kejang, salah satu penyebab migrain. Terdapat kajian dibuat keatas magnesium dan didapati ia membantu mengurangkan sakit kepala migrain dan mengurangkan frekuensinya.

* vitamin D pula penting untuk penyerapan kalsium. Ketiadaan unsur vitamin D dalam suplemen kalsium akan menyebabkan penghasilan batu dalam ginjal atau pundi kencing. 



3.Vitamin B compleks

* Vitamin B2 (riboflavin) dan Vitamin B6 (Pyridoxine) telah terbukti boleh membantu mengurangkan kesakitan akibat migrain. Vitamin B compleks Shaklee yang lengkap ini bukan sahaja mengurangkan risiko migrain malah boleh mencegah anda  daripada penyakit-penyakit spt depresi, strok dan sebagainya

* Vitamin ini juga memastikan kesihatan fungsi saraf dan sekaligus meredakan sakit kepala, tekanan, kemurungan dan insomnia.



Masih belum terlambat untuk anda merawat sakit kepala atau migrain yang anda alami.Suplimen dari shaklee ada makanan tambahan yang disahkan semulajadi , dijamin selamat dan berkesan untuk anda.Usah biarkan diri anda diselubungi sakit yang membawa kepada kemudaratan.Rawat sebelum ia bertambah parah.

Saya adalah pengedar shaklee kawasan sekitar Masjid Tanah.Perkhidmatan pos ke seluruh Malaysia di sediakan untuk anda yang berada diluar kawasan saya.

Hubungi saya/sms/whasupp/telegram ke no 0108798077
konsultansi adalah percuma...


No comments:

Post a Comment