Saturday 8 October 2016

MAKANAN PENYEBAB KANSER

Pemakanan juga dikaitkan dengan kejadian kanser payudara.Pengambilan lemak tepu haiwan yang rendah mampu mengurangkan risiko kanser payudara di samping penyakit kronik lain seperti penyakit jantung.Penyelidikan mendapati bahawa pengambilan lemak tepu haiwan dan produk tenusu, lemak poli tidak tepu dalam minyak sayuran serta majerin dengan kadar yang tinggi adalah berbahaya.Makanan ini akan meninggikan risiko kanser payudara.

Makanan segera sperti sosej, kentang goreng , burger yang tinggi kandungan lemak akan meningkatkan tahap hormone estrogen serta progesterone dalam badan.Kajian menunjukkan bahawa wanita yang berasal dari negara berisiko rendah kanser payudara seperti Asia dan Afrika akan berisiko mengidap kanser payudara lebih tinggi setelah merekaberhijrah ke negara Amerika kerana amalan pemakanan di Amerika tinggi dengan pemakanan segera dan lemak tepu haiwan yang tinggi.

MAKANAN PENGGALAK SEL KANSER BERKEMBANG

1.Produk tenusu seperti keju, susu segar, mentega & lain-lain.
Susu membuat tubuh menghasilkan mukus/lendir terutamanya di trek usus perut. Sel kanser memakan mukus. Bertukarlah kepada susu soya tanpa gula.

2.Seafood : Seperti Gamat, Ketam, Sotong & Udang (makanan ini dapat menyuburkan sel kanser terutama GAMAT!! 

3.Minuman : Kopi, Teh, Minuman bercoklat Ini akan membuat sel kanser lebih cepat merebak

4.Makanan seperti DAGING MARAH WAJIB DI ELAKKAN!! terutama Daging Lembu, Kambing, Unta, Rusa & Khinzir.

5. Sayur dan Buah-buahan "BERGETAH & BERANGIN" seperti Nangka, Cempedak, Sukun & Kundur       Menyebabkan Kesakitan & Berdenyut. 

6.Jangan memakan sebarang jenis ikan yang mempunyai sisik yang banyak, seperti Ikan haruan, Ikan Merah, Ikan Gelama, dan sebarang jenis ikan yang bersisik.

Contoh Ikan yang tidak bersisik yang boleh di makan, seperti Ikan tongkol, Ikan Yu, Ikan Salomon, Ikan Kembung, Ikan Keli, Ikan Patin dan lain-lain (Ikan yang tidak mempunyai sisik dan berada di laut yang dalam di percayai mempunyai kandungan OMEGA 3 yang sangat tinggi, Omega merupakan makanan anti kanser)

7.Makanan segera dan sebarang produk dalam tin : Seperti Ikan Sardin, Buah Laici & jagung dalam tin, minuman bergas serta sebarang produk yang mengandungi bahan pengawit.

8.Makanan berjeruk, ikan masin, telor masin, budu, belacan tidak digalakkan untuk dimakan.

9 Makanan yang di panggang dan di bakar seperti SATE, IKAN BAKAR, DAGING BAKAR, IKAN PANGGANG & lain-lain harus di elakkan kerana makanan tersebut mengandungi kandungan karbon yang tinggi.


makanan kanser payudara
Kepak ayam mengandungi lemak tepu yang tinggi dikaitkan dengan kanser payudara




No comments:

Post a Comment