Thursday 27 October 2016

5 SEBAB KENAPA BEDUNG BAYI MASIH RELEVAN

Zaman serba canggih ni masih ada ke ibu ibu tahu apa itu bedung? Mungkin kalau pernah tengok orang kampung macam akak ni ..mesti tahu apa tu bedung...Bedung tu istilah orang tua-tua dulu balut baby lepas je lahir.biasanya baby akan dibalut daripada bahagian tangan sampaila ke kaki. kat hujung kaki pula diikat lagi sampai kemas .Ada yang ikat juga di bahagian lutut. Semakin kemas baby kena bedung semakin susah nak keluarkan tangannya dari bedungan tu..ala la tomey...hihihi.. 

Sebenarnya tak da bukti kukuh pun dalam perubatan membedung boleh kurangkan baby dari masuk angin..Tapi amalan turun temurun ni ada baiknya..

Mungkin ini adalah sebab kenapa mak-mak kita dulu mesti nak bedung baby

1. Elak baby dari terkejut ( kejutan hipnagonik) .Dengan membendung, baby boleh elakkan daripada menyentak badannya sendiri.

BEDUNG

2. Melurusknan kaki.Kebiasaannya lepas saja lahir kita akan tengok kaki baby akan membengkok ,tak lurus..jadi bila membedung, dapat elakkan daripada berjalan kaki mengengkang
BEDUNG

3. Membendung dapat mebantu memberi ketenteraman kepada bayi.Baby akan terasa seperti dipeluk dan selesa seumpama dalam perut ibu.

4. Mebendung mampu mengelakkan bayi tersedak (SIDSS) atau kematian mengejut ketika baby tidur.Dengan membendung baby akan berada dalam posisi melentang .

5. Dengan membedung, baby akan tidur dengan lebih lama kerana terasa dirinya seolah -olah dipeluk oleh ibu dan berasa selamat dan terjaga.

BEDUNG

Sebelum ibu-ibu membedung baby tu, make sure baby dah kenyang, tenang serta lampin tak basah. Kain balutan tu pula dibuat dari kain kapas yang tidak panas. Biasanya baby yang agak aktif, kita akan dapat lihat tangannya dah terkeluar dari bedungan...mungkin time tu sudah tiba masa untuk membuka semula bedung tu..

KAIN BEDUNG

Nak bagi baby tidur lena dan sihat? KLIK SINI

No comments:

Post a Comment