Saturday 23 January 2016

SMK GHAFAR BABA DI ASTRO TV IQ


Sambil dok belek belek gambar..terpandang pada gambar -gambar kenangan semasa pertandingan  PETROSAINS SCIENCE SHOW PERINGKAT KEBANGSAAN yang dah berlangsung 28,29 Oktober 2015 yang lepas..Terasa sangat happeningnya pertandingan peringkat akhir tu.Aura terasa sampai ke hari ni.

Petrosains Show

Speechless...happy tak tau nak kata apa lagi dapat  masuk final

Bila difikirkan semula..macamna saya boleh terjebak masuk pertandingan ni..Semuanya bermula bila saya masuk ke SMK Ghafar Baba.Tahun 2011 saya ikut cikgu Noridah Sani bawa pelajar untuk pertandingan tu.Tapi masa tu kena buat eksperimen diatas pentas mengikut masa yang ditetapkan.Tapi time tu SGB tak dapat tempat.Sejak dari tu saya terus berminat dengan pertandingan  PETROSAINS SCIENCE SHOW  tu.So mula la mencari -cari idea untuk pertandingan tahun depan pula

Tahun 2012 pertandingan  PETROSAINS SCIENCE SHOW kena hantar video..saya hantar satu team dan cikgu Noridah hantar satu team.Ingat lagi masa tu Daniel Md Hasan buat tajuk inertia.Tapi masa tu kami langsung tak terpilih.Tak kisah lah..tahun depan cuba lagi..

Tahun 2013 juga pertandingan  ni  juga perlu menghantar video.Ada 3 team yang hantar.Alhamdulillah satu team terpilih.Masa tu tak ada pertandingan peringkat negeri.Terus ke peringkat zon selatan.

Masa pihak petrosains telefon sekolah SGB dapat masuk peringkat zon selatan..hati ni punya la happy tak tau nak cakap.Masa tu tajuk kami ialah tentang Tindak balas asid dan alkali.2 orang peserta yang hantar video tu ialah Nabila dan juga Nurfaraha..tapi Nabila tak confident nak present depan orang ramai..maka post dia diganti oleh Adam Daniel Azman Manuel. Memang Adam sangat sesuai nak bercakap depan orang ramai.

Berlatih punya la lama ..cuti sekolah pun kami datang sekolah berlatih..berasap rasap kat surau buat video pembakaran...dalam hati memang nak cuba dapat tempat top 3 la..So bila sampai masa pertandingan tu berlangsung di Johor Bahru

Belum lagi masuk pertandingan.Baru tengok persedian barangan team lain..dah buatkan hati berdebar-debar.Kami bawa barang simple jer.Tapi group-group dari Johor, hebat hebat dengan peralatan eksperimen yang besar dan canggih.

Kami belajar dari pengalaman.Adam dan Farhana dapat buat persembahan dengan penuh yakin dan mendapat pujian dari hakim.Of course yakin sangat diorang tu..dah biasa debate kan...tapi malangnya ekpserimen kami agak merbahaya sebab tindakbalas asid dengan alkali menyebabkan cecair tu keluar melalui lubang kecil menyebabkan cecair tu terkena ke bahagian dinding tempat pertandingan tu.Baunya pula..uhhhhh..busyuk..dah tolak markah kat situ...

Masih mengharap dapat juga tempat masa tu..tapi kami terpaksa terima dengan redha tak da tempat untuk kami..Impian untuk jadi top 3 tak kesampaian.Tapi saya masih tak puas hati.Dalam hati dah bertekat, tahun 2014 mesti buat yang lebih baik..

2014 saya target untuk mendapat johan peringkat negeri pula.So bila masa pertandingan sampai, saya menghantar 3 video..Syakirin Al Husna dan Yasmin Basear Rond tajuk geseran, Amirul Rashid dan Muhmammad Amirrudin tajuk waves dan Nurdini dan Adriani taju Pascal Principle.Alhamdulillah kumpulan Amirul tajuk Waves dapat masuk ke peringat negeri.Sama juga..practice,practice ..tapi sama macam tahun 2013, sorang nak tarik diri so terpaksa ditukar dengan peserta lain..ganti pula gandingan antara Amirul Rashid dan juga Aqra ..

Petrosains Show
Aqra Amirul dan Adli

Petrosains Show

Hadiah Saguhati Peringkat negeri Melaka 2014
Amirul dan Aqra

Bila tiba masa pertandingan, persembahan Aqra dan Amirul memang sangat bersemangat dan menarik perhatian penonton..tapi persembahan diorang lebih dari 15 minit..so dah kena potong markah.

Walaupun melebihi masa..tapi kami masih mengharap untuk mendapat tempat teratas juga.Tapi apakan daya bukan rezeki kami.So dengan pengalaman yang diperolehi dari peringkat zon peringkat negeri..saya mula target untuk tahun 2015 untuk dapat sampai ke kebangsaan.

Bermula dari awal Januari, semangat saya berkobar kobar untuk menghasilkan video terbanyak untuk dihantar dalam pertandingan  PETROSAINS SCIENCE SHOW tu.

Saya mengambil keputusan untuk mewajibkan semua murid kelas 4S1 dan 4 S2 masuk pertandingan  PETROSAINS SCIENCE SHOW tu.Video mereka diambil markah sebanyak 10% sebagai markah dalam Ujian Penilaian 1.Akhirnya saya dan cikgu Nurul Akmal dapat menghantar 24 video .

Video -video mereka juga dipertandingkan di peringkat sekolah sempena Hari Graduasi dan Inovasi 2015.Video peserta ditayangkan sepanjang majlis Graduasi tersebut.Pemenang mendapat hadiah wang tunai dan juga sijil

Selepas saringan pertama dari pihak Petrosains, 2 kumpulan terpilih ke peringkat negeri Amirul Rashid dan Nur Hamizah tajuk Prinsip Pascal serta kumpulan Tinagaran dan Amar yang bertajuk Inertia pun dapat masuk ke peringkat negeri.Apa lagi..melompat gembira lar...Tapi kes yang sama lagi..Amirul dan Hamizah tak nak masuk sebab nak fokus pada SPM..so ganti lagi dengan orang lain..Yusri dengan Izni...


Selepas dah berhempas pulas berlatih dan buat segala props..Tinagaran ,Amar, Yusri dan Izni pun present.Tina dan Amar dapat buat lebih baik dari latihan yang diorang dah buat.Tapi Yusri dengan Izni,..agak menyedihkan..so bila tengok pada peserta yang buat persembahan tu..memang nampak kumpulan kami tak da peluang nak menang..saya dah frust giler time tu...

Tapi bila tiba keputusan diumumkan...Kumpulan Yusri dan Izni berjaya jadi johan negeri.Alhamdulillah..rasa nak melompat kat situ juga..Akhirnya impian dah menjadi kenyataan...Allah maha mendengar ...

Petrosains Show

Johan Negeri Melaka 2015

Menanti nak masuk peringkat kebangsaan..buat props..buat eksperimen..cuti sekolah memang datang sekolah jer..siapkan semua..Tema untuk final kami ubah kepada "abang Sado"..kemain banyak barang dan props kami.sampai tak muat2 van..haha..

Bila sampai masa pertandingan peringkat kebangsaan..ada group yang bawa barang2 simple jer.kami yang penuh sarat..tak terangkat...Diperingat kebangsaan pula ada dua kategori lagi..semi final 16 group dan final 8 group.Memang havoc pertandingan ni.Peringkat semifinal pun dah hebat hebat semua team.Pertandingan ni bertambah havoc dengan pengacara Honey Madu...

Petrosains show

Possing sebelum masuk dewan pertandingan

Memang gerun..persembahan yang sangat menarik.Persembahan peringkat semi final nampaknya lebih hebat dari peserta final tahun lepas 2014...Team SGB buat persembahan yang ke 12.Tapi sayang persembahan kami tidak dapat dipersembahkan part teakhir..welfie ramai-ramai..masa dah lebih dari 15 minit...Kecewa..saya pasrah ...mungkin kami  tak dapat masuk final.

Petrosains Show

Sesi temuramah bersama astro TV IQ

Tapi bila diumumkan kumpulan yang  dapat masuk final..nama SMK Ghafar Baba menjadi sebutan......wahhhh..rasa macam nak runtuh langit..jeritan gembira..tak tau nak kata ..kami masuk final...hoorayyyyyyy...terima kasih Allah


Petrosains Show

Komen guru pembimbing selepas persembahan


Petrosains show

Kami finalis

Tiba masa persembahan...nasib tak sebelahi kami..persembahn tetap lebih dari 15 minit..ada part yang best tak sempat nak buat..Redha jerlah..Memang kali ni saya konfiden SGB tak akan dapat top 3 pun.Peserta2 lain memang semuanya hebat hebat belaka.Sangat menghiburkan dan mengujakan.

Petrosains show

Cameraman saja jer amik gambar ni tau..tengah risau ni


Tapi saya bangga dengan anak murid saya Izni , Yusri serta cikgu Nurul Akmal yang sangat banyak membantu dari awal sampai akhir.Walaupun kami tak dapat tempat top 3 tapi cita-cita saya tercapai juga masuk peringkat kebangsaan.

Tahun 2016 cita-cita untuk  mendapat top 3 diperingkat kebangsaan.Doakan kejayaan kami ye.Johan membawa pulang RM20 ribu, naib johan RM 17 ribu dan tempat ke 3 RM 15 ribu.Banyak tuuu..

 Sebelum ni dok berangan jer..kalau la dapat masuk tv kan best..rupa-rupanya angan-angan tu akhirnya jadi kenyataan.Semua persembahan peringkat semi final dan final di tayangkan dalam astro TVIQ. Dapatla anak-anak SMK Ghafar Baba masuk TV dengan cikgunya..walaupun beberapa saat je..hihi...Sekarang masih ditayangkan di channel 610 setiap hari ahad 5.30 petang.

Petrosains Show

Pengetua hadir beri sokongan

Pengalaman menyertai pertandingan persembahan sains Petrosains memang sangat berharga.Apatah lagi bila dapat sampai ke peringkat kebangsaan Pihak Petrosains memang awesome.Semua program yang mereka anjurkan memang tip top..havoc ...kalau diberi bintang saya nak bagi 5 bintang.

Petrosains Show

Antara persembahan menarik semasa penutup pertandingan

Belajar sains dengan cara paling menarik, mencungkil bakat-bakat baru, meningkatkan keyakinan diri, mengasah minda untuk menjadi  students yang kreatif , belajar sambil berhibur.Science in our daily lives...

Petrosains Show

Kenangan bersama pengacara pertandingan Honey Madu

Tahun lepas dengan sukacitanya pengetua Pn Hjh Khalijah mengumumkan bahawa beliau akan menaja hadiah  wang tunai RM 2000 untuk menjalankan pertandingan ini diperingkat sekolah tahun 2016..wow..berpeluang lagi anak2 SGB mengasah bakat dan berpeluang menang hadiah wang tunai.

So kami namakan "Pertandingan Persembahan Sains Piala Pengetua". Ini kenangan terakhir buat tuan pengetua yang akan bersara pada bulan Mei ini.Terima kasih puan Khalijah atas sokongan puan selama ni....serta Ketua Bidang Sains Matematik Pn Ng lian Ngoh serta semua yg terlibat secara langsung atau tidak langsung...Pn Cikgu Nurul Akmal...ai tabik spring kat u...pelapis bersiri dah ada bila saya pula "bersara" nanti..huhu....

Petrosains show

Cikgu Nurul Akmal..tq so much

FAKTA PENYERTAAN PERTANDINGAN PERSEMBAHAN SAINS PETROSAINS SMKGB

2011~ Penyertaan

2012~ Penyertaan

2013 ~ Berjaya ke peringkat zon Selatan (saguhati)

2014 ~ Berjaya ke peringkat Negeri Melaka ( saguhati)

2015 ~ Berjaya keperingkat Negeri Melaka (Johan)

2015 ~ FINALIS TOP 8 PERINGKAT KEBANGSAAN

~cikgu suhaila~
Guru Fizik SMK Ghafar Baba

4 comments: