Sunday 14 January 2018

ANGELINA JOLIE DISERANG BELL PALSY .

Dunia hiburan dikejutkan dengan seorang artis hollywood terkenal Angelina Jolie yang mengalami masalah kesihatan. Antara masalah yang dihadapi ialah penyingkiran ovari dan tiub fallopian, yang mengubahnya menjadi menopaus awal. Sekarang, beliau menghadapi masalah baru iaitu Bell Palsy . 

[sumberl :SELF]



APAKAH BELL PALSY?


Bell Palsy adalah satu keadaan yang menyebabkan kelemahan sementara atau kelumpuhan otot di muka. Ia boleh berlaku apabila saraf yang mengawal otot muka anda menjadi meradang, bengkak, atau dimampatkan.

Keadaan ini menyebabkan satu sisi muka anda mengherot atau menjadi kaku.Mungkin pesakit  mengalami kesulitan tersenyum atau menutup mata di bahagian yang terjejas. Dalam kebanyakan kes, Bell palsy  adalah sementara dan gejala biasanya hilang selepas beberapa minggu.

Walaupun palsy Bell boleh berlaku pada usia apa pun, keadaan ini lebih biasa di kalangan orang berusia antara 16 dan 60 tahun. Palsy Bell dinamakan sempena anatomi Scotland, Charles Bell, yang merupakan yang pertama menggambarkan keadaan ini.


Apakah tanda-tanda Bell Palsy?



Tanda-tanda  Bell Palsy boleh terjadi satu hingga dua minggu selepas anda mempunyai jangkitan telinga, telinga, atau jangkitan mata. Ia biasanya muncul dengan tiba-tiba, dan  mungkin tersedar apabila anda bangun pada waktu pagi atau semasa  cuba untuk makan atau minum.

Tanda tanda bell palsy kelihatan mengherot  di satu sisi muka dan ketidakupayaan untuk membuka atau menutup mata pada bahagian yang terjejas. Dalam kes-kes yang jarang berlaku, palsy Bell boleh menjejaskan kedua-dua belah wajah.

Tanda-tanda dan tanda-tanda lain dari palsy Bell termasuk:


1.air liur meleleh
2.kesukaran makan dan minum
3.ketidakupayaan untuk membuat ekspresi muka, seperti tersenyum atau terkutuk
4.kelemahan muka
5. keletihan otot di muka
6. mata  dan mulut kering
7. sakit kepala
8. kepekaan terhadap  bunyi
9. kerengsaan mata pada bahagian yang terlibat


Berikut adalah cadangan merawat bell palsy dengan cara selamat dan cepat.





Terima kasih sudi membaca. 


No comments:

Post a Comment