Monday 12 February 2018

5 MAKANAN YANG BOLEH ELAK RASA GATAL SELEPAS PEMBEDAHAN

Umum mengetahui bahawa selepas pembedahan, tubuh memerlukan pelbagai zat untuk pulih. Memakan makanan yang berzat sudah tentu akan membuatkan proses penyembuhan menjadi lebih cepat, menguatkan tubuh badan dan juga mengurangkan risiko jangkitan kuman.

Makanan terbaik pasca pembedahan adalah makanan yang kaya dengan vitamin dan mineral serta zat2 .
gatal lepas pembedahan


5 SUMBER MAKANAN YANG BANTU CEGAH KEGATALAN PEMBEDAHAN
1. Protein:
Asid amino di dalam protein adalah amat membantu di dalam proses penyembuhan luka dan juga penjanaan semula tisu. Ia juga memberi tenaga dan membantu menguatkan tubuh selepas pembedahan. Ikan2, daging dan ayam serta makanan laut yang lain adalah kaya dengan protein.
Tidak semestinya hanya ikan haruan dan linang saja, pesakit bebas memakan apa jua jenis ikan selepas pembedahan. Protein juga boleh diperolehi dari telor, kekacang, soya dan juga taufu.
gatal lepas pembedahan

2. Karbohidrat:
Keletihan selepas pembedahan adalah merupakan satu kebiasaan. Tubuh badan memerlukan tenaga dan sudah semestinya sumber tenaga paling mudah adalah karbohidrat.
Makanlah makanan2 yg mempunyai karbohidrat seperti nasi (pada kuantiti yang berpada) dan roti2 whole meal. Juga makanlah sayur2an dan buah2an yang tinggi dengan kandungan fiber/serat.
gatal lepas pembedahan

3. Lemak:
Lemak2 sihat dari sumber tumbuh2an seperti minyak zaitun, minyak kelapa dan kekacang akan membantu memperbaiki sistem imuniti tubuh dan membantu penyerapan vitamin dalam badan. Adalah tidak benar bahawa lemak harus dielakkan sama sekali selepas pembedahan melainkan dinasihatkan oleh pakar nutrisi dan pembedahan bagi kes tertentu
gatal lepas pembedahan
.
4. Mineral dan Vitamin:
Ini adalah merupakan antara zat yang paling penting yang perlu diambil selepas pembedahan.
Secara umumnya, buah2an dan sayur2an adalah kaya dengan vitamin dan mineral dan amat rugi jika tidak mengambilnya pasca pembedahan.
Vitamin A yang boleh didapati di dalam bayam, sayur2an hijau, lobak, kentang dan sebagainya serta Vitamin C yang kaya di dalam makanan seperti buah oren, anggur, jambu dan tomato adalah merupakan komponen2 zat pemakanan yang amat mustahak di dalam proses penyembuhan luka.
Vitamin D yang boleh didapati di dalam produk tenusu, ikan dan telor juga amat membantu di dalam penjagaan tulang yang amat penting terutamanya bagi kes pembedahan ortopedik.
Vitamin K pula kaya di dalam sayur2an hijau, hati dan ikan amat membantu di dalam proses pembekuan darah di dalam luka.
Selain itu zat besi dan zink yang terdapat di dalam daging, makanan laut, susu dan kacang juga membantu di dalam penyembuhan luka dan tidak harus diabaikan.
Adalah penting juga untuk mengambil kuantiti air yang secukupnya bagi memastikan badan dapat hidrasi yang sepatutnya. Air yang diminum mestilah mencukupi supaya dapat kita membuang air kecil setiap 4-6 jam.

gatal lepas pembedahan

5. SUPLIMEN

Makanan yang kita amalkan setiap hari belum cukup untuk kita dapatkan zat yang sepenuhnya . Apabila zat dan mineral yang diambil dari diet seharian tidak mencukupi maka luka akan lambat untuk sembuh. Adalah dicadangkan untuk mengamalkan suplimen seperti berikut:
ESP

• Membantu memeperbaiki sel tisu yang rosak dan membantu pembentukan sel tisu yang baru

VIVIX

• Melindungi sel dari kerosakkan akibat jangkitan
• Memperbaiki sel, meningkat prestasi sel, dan menggalakkan pergerakan sel
NUTRIFERON
• Mengukuhkan system imun badan
• Melindungi dari influenza
VITA C
• Membantu mengurangkan rasa sakit
• Mengurangkan parut luka pembedahan
• Membantu pembentukan kolagen dalam badan
VITA LEA
• Membekalkan keperluan nutrient pada tubuh
• Membantu mempercepatkan proses baik pulih luka dalaman dan luaran

gatal lepas pembedahan


Masalah gatal dan bernanah perlu dirawat dengan segera sebelum merebak menjadi lebih teruk

Untuk dapatkan suplimen ini boleh terus hubungi saya >>>0108798077 ( kakSu)

Follow facebook>>> suhaila abdul

TESTIMONI LUKA PEMBEDAHAN CEPAT SEMBUH 

No comments:

Post a Comment