Monday 15 June 2015

11 MAKANAN ATASI MASALAH HB RENDAH IBU MENGANDUNG


Makanan untuk meningkatkan hemoglobin – mencegah dan mengatasi kurang darah (anemia)

Hemoglobin akan terbentuk dalam tubuh ketika kita makan-makanan yang kaya zat besi. Berikut ini tentang sumber makanan yang menyediakan semua elemen yang diperlukan untuk pembentukan hemoglobin .



1 . Seafood :

Seafood adalah makanan sumber hemoglobin. Berbagai jenis makanan laut seperti tuna, kerang, lele, salmon, tiram dan sardin merupakan sumber hemoglobin yang baik.

2 . Daging :

Daging adalah sumber makanan paling kaya hemoglobin. Daging juga mengandung vitamin B – 12, yang juga berguna untuk membantu  menjaga tahap zat besi yang normal dalam tubuh. Daging merah adalah sumber hemoglobin terbaik.

3 . Telur :

Kuning telur merupakan sumber yang juga sangat kaya hemoglobin. Kuning telur kaya zat besi yang membantu tubuh untuk menghasilkan hemoglobin.

4 . Produk susu :

Produk susu seperti susu, buttermilk, dadih dan keju juga merupakan sumber hemoglobin yang baik.

5 . Kacang-kacangan :

Kacang-kacangan seperti buncis, kacang kering,  kacang kuda mengandung jumlah zat besi yang baik. Labu dan biji labu juga dapat membantu untuk meningkatkan tingkat hemoglobin dalam darah .

6 . sayuran :

Sayuran seperti  bayam, yang banyak tersedia di pasar sangat membantu dalam pembentukan hemoglobin. Hal ini membantu untuk meningkatkan tingkat jumlah sel darah merah.

7 . Buah :

Buah-buahan juga merupakan sumber terbesar dari zat besi. Buah juga banyak mengandung antioksidan, vitamin, dan mineral, yang sangat penting bagi tubuh manusia . Buah yang kaya akan zat besi adalah semangka, kismis, anggur,  apel, pisang, jeruk, strawberi ,jambu batu

8 . Rempah-rempah :

Rempah-rempah seperti thyme, jintan, oregano, kunyit, kemangi, kayu manis merupakan sumber yang kaya zat besi. Oleh kerana itu, jangan lupa untuk masukkan  rempah-rempah ini kedalam diet Anda.

9 . Biji-bijian :

Biji-bijian seperti ,  beras, beras merah, sereal dan roti juga merupakan sumber zat besi. Seluruh biji-bijian juga merupakan sumber serat terbaik.

10 . Buah kering :

Buah yang dikeringkan seperti aprikot, plum, kurma dan kismis adalah juga merupakan sumber hemoglobin. Kandungan zat besi yang tinggi dalam buah kering akan membantu dalam membentuk pigmen merah dalam darah.

11 . coklat :

 Berita baik bagi penggemar coklat, kerana makan coklat yang diperbuat dari 60% koko juga dapat meningkatkan kadar hemoglobin. "Dark chocolate" adalah coklat terbaik bagi kesihatan, kerana dihasilkan
 dari 65% koko.

No comments:

Post a Comment