Monday 15 February 2016

KESAN PENGAMBILAN PERANCANG KELUARGA

Assalamualaikum.

hari ni saya nak share cerita tentang penagalaman menggunakan perancang keluarga yang berbeza dan kesannya pada diri saya selepas menggunakannya..Panjang la juga...baca sampai habis tau..

Untuk pengetahuan pembaca, saya adalah seorang ibu kepada 5 orang cahayamata.Saya berusia 41 tahun.

Semenjak dari selepas melahirkan anak sulung, biasa la nurse mesti tanya , lepas ni nak merancang kehamilan macamna? So saya pun pilih untuk makan pil perancang.So saya mulakan dengan pil perancang kalau tak silap saya namanya NORIDAY..kata doktor pil ni yang paling tak kuat.Ada kala pil perancang boleh menyebabkan susu kering.Disebabkan tak nak susu kering saya pun teruskan pil perancang ni selama 2 tahun.
PIL PERANCANG


Selepas stop pil perancang saya dikurniakan rezeki anak kedua.Saya teruskan makan pil perancang selepas melahirkan anak yang ke tiga dan ke empat...jangan hairan  ye..saya ni subur walaupun kecik je orangnya..hihi...alhamdulillah rezeki.

Selepas sahaja melahirkan anak yang kelima, atas faktor usia dan bilangan anak yang agak "ramai" doktor mengesyorkan saya untuk ikat  rahim.Saya tidak ada masalah kesihatan yang lain.Tapi suami tak setuju.

So saya mengambil keputusan untuk memasang IUCD .Kenapa nak pasang IUCD bukan makan pil perancang? Mengikut kata doktor saya mempunyai sejarah keluarga yang mengidap kanser payudara,iaitu ibu saya, pil perancang yang diambil itu adalah pil hormon , maka tidak digalakkan untuk meneruskan dengan pil perancang lagi.Risiko untuk mengidap kanser  juga akan bertambah.Lagipun saya dah ambil dalam tempoh yang agak lama.

Risau juga hati ni .So saya ambil keputusan untuk pasang IUCD.Selepas 30 hari bersalin pergi la pasang kat  Klinik Kesihatan Masjid Tanah je.Awal-awal memang rasa pelik dan rasa sakit kat bahagian ari-ari.Selepas seminggu semunya ok.

Selama tiga tahun saya bertahan dengan IUCD ..memang kena buka pun selepas 3 tahun ..hihi..tahun lepas bulan Mac 2015, doktor keluarkan IUCD, tak sakit pun..tapi ..huhuhu..masa nak pasang semula IUCD tu tuhan aja yang tahu.Selepas 4 kali percubaan masih tak berjaya..Keluar la juga air mata semasa nak pasang semula.Akhirnya saya minta dari doktor tak nak pasang lagi.Sakit sangat..ngeri dah rasanya..ya ampunnn..cukup la sekali..

Kata doktor IUCD tu susah nak pasang sebab peranakan saya senget.Ganasnya saya ni kan..sampai boleh senget lagi..huhu..

Disebabkan IUCD dah tak boleh pasang, so doktor pun suggest lagi..ambil suntikan DEPO..(Mac 2015) ..suntik 3 bulan sekali...ok..setuju..walaupun dalam hati takut sebab suntikan ni pun hormon juga..doktor kata suntikan ni mungkin akan berikan kesan samada tak datang bulan atau datang bulan dengan darah yang banyak..adusss...tak pa lah teruskan jelah...tawakkal...

Dalam tempoh 3 bulan pertama suntikan tu, memang langsung tak datang bulan.Aduiiii...lainnya rasa..tapi boleh tahan lagi.Semasa suntikan kedua..nurse kat klinik tu ada cakap.Disebabkan usia saya dah mencecah 40 tahun dan ada sejarah keluarga yang mengidap kanser payudara..Nurse siap buatkan apointment untuk buat pemeriksaan payudara percuma untuk warga ala-ala tua macam saya ni..hihi...nanti saya cerita kisah buat memogram plak ye..

Ni kisah kesan suntikan DEPO ..
selepas suntikan kali kedua..saya rasa macam ada something wrong somehere..baju-baju semakin ketat..muka semakin menembam..badan memang rasa tak selesa..dan yang lagi teruk ialah...muka saya mula dinaiki jerawat batu..bukan sikit sikit tapi penuh kat pipi kiri kanan.Non stop..makan nasi macam biasa,tapi badan naik macam di pam pam...stresnya..adoiiiii..


pil perancang
Kesan hormon sangat kuat..belasah minum kolegen untuk 3 bulan pertama tu pun
 tak da effect kat kulit ni..



Baju baru buat , pakai dah ketat..bila sampai tempoh suntikan yang ke tiga..saya ambil keputusan untuk stop terus suntikan tu.Dah la langsung tak datang bulan ,muka yang elok dulu dah makin rosak, berat badan naik mendadak...mana boleh tahan..

So bulan Oktober 2015  dah mula berhenti ambil suntikan tu.Tapi berat badan sentiasa naik, muka still naik jerawat tanpa henti, kulit dah mula kusam..

Ada lagi yang lain terjadi..(disember 2015)

Satu hari..saya rasa ada benjolan kat leher..ingatkan benjol tu cam biasa je sebab  tak sakit, tapi selepas seminggu, saya mula sakit pada bahagian leher sebelah kiri sampai demam.Saya Google..jumpa ..KANSER KELENJAR...ya Allah..risau nya masa tu.Terus pergi check kat doktor..doktor pula kata saya ada risiko kanser... dan sakit tu maybe kesan stress dan juga hormon tak simbang....fullamak terus terkedu..terus ingat arwah mak..huhu..


Doktor bagi ubat tahan sakit, ubat kecutkan bengkak pada kelenjar, antiboktik..5 hari makan  ubat sakit berkurang, tapi bengkak  kelenjar tak susut pun.Lagi la risau.Buat check up semula doktor syorkan ambil ujian darah keseluruhan.Bayar RM 250 tau..Selepas 2 minggu ,hasil ujian darah tu , memang tak ada tanda-tanda ada masalah pada sel darah putih dan darah merah semua normal....lega...tapi  period masih tak datang walaupun 3 bulan stop suntikan tu.Kuat sangat hormon nak lawan.Dan doktor bagi saya ubat lagi...ubat untuk turunkan period..tapi saya tak makan pun..takut ...

Saya memang amalkan vivix, tapi ada dalam sebulan bulan oktober terputus bekalan sebab busy tak da kat rumah..makin la badan saya tak tentu hala...emosi pun terganggu juga tau..November saya mula konsisten ambil semula vivix.Tapi bukan lagi sesudu,tapi bersudu-sudu..sebotol tak sampai sebulan.Ada kawan suggest produk sapu kat ari-ari untuk stabilkan hormon tapi saya belum nak cuba sebab saya nak juga dengan vivix sebab saya yakin vivix dapat bantu ..

Dengan penuh kesabaran saya menghadapi saat badan saya semakin gemuk, jerawat saya semakin banyak, kulit makin teruk ... 
tetapi akhirnya ....
alhamdulillah berkat kesabaran amalkan vivix juga dengan dos lebih tinggi..hihi..4 bulan lepas tu ,jerawat saya dah tak naik lagi, berat badan maintain tak bertambah..dan yang bestnya..period saya dah kembali..( Februari 2015) saya masih sihat alhamdulilah, tak monopous .

Dan sehingga saat entry ni ditulis, saya teruskan minum vivix dan kolegen .Alhamdulillah, jerawat saya dah tak nak naik lagi, parut-parut jerawat semakin pudar, badan rasa lebih sihat.Saya rasa hormon saya dah kembali normal....

Disebabkan kesan negatif suntikan DEPO ni juga saya ambil inisitif untuk  semakin aktif bersenam.Suplimen vivix dan senaman..memang sangat membantu menstabilkan hormon saya semula.

Ini kisah saya.Kisah korang camna? Mungkin kesannya tidak sama untuk setiap orang.Sila rujuk doktor anda sebelum ambil sebarang pil.

Testimoni wanita kembali sihat selepas trauma dengan suntikan depo KLIK SINI



KENAPA SAYA SANGAT SETIA DENGAN VIVIX?


vivix


Semenjak kali pertama mencuba sebotol vivix saya terus jatuh cinta dengan kesan vivix pada diri saya.Banyak masalah kesihatan saya dapat selesai dengan bantuan vivix dengan izin Allah.Saya ada kongsikan banyak pengalaman saya tentang vivix.Vivix ni ekslusif sangat...jom la baca entry saya pasal vivix ni.Dah baca jangan lupa cuba sebab kesihatan sangat berharga lebih dari wang ringgit.Melabur untuk kesihatan lebih baik dari banyak duit tapi tak sihat.
Jom klik sini.








vivix

Suhaila 0108798077











No comments:

Post a Comment