Tuesday 21 April 2015

9 CARA MUDAH MENCAPAI BERAT IDEAL SELEPAS BERSALIN

Kesibukan kerja seharian mendorong kita mengambil jalan mudah dari segi pemakanan dan memilih makanan segera sebagai amalan harian.Lebih parah lagi jika gemar memakan makanan manis seperti kek dan biskut.Kesan pengambilan makanan yang tidak seimbang menyebabkan ramai dikalangan kita yang mengalami obesiti.Tidak terkecuali kaum hawa yang sering mengadu bahawa berat badan naik mendadak selepas melahirkan anak.Mengapa berat badan bertambah selepas bersalin?


Ada beberapa sebab mengapa wanita gemuk selepas melahirkan anak 
  • Wanita semasa hamil akan meningkat berat badan secara semula jadi. Ini adalah kerana semasa hamil terjadinya perubahan hormon yang menyebabkan badan mengumpul lemak dan air. Lemak yang dikumpulkan ini akan digunakan untuk membuat susu ibu selepas melahirkan anak. Salah satu sebab mengapa wanita menjadi gemuk selepas melahirkan anak ialah kerana tidak menyusukan anak dengan susu ibu. Jika wanita tidak menyusu, lemak yang disimpan semasa hamil tidak akan digunakan untuk membuat susu dan akan terus terkumpul di dalam badan. 
  • Sebab kedua ialah mungkin wanita selepas melahirkan anak tidak mengamalkan pemakanan yang seimbang dan tidak meningkatkan aktiviti fizikalnya.




  1. Tidak  menggemari minuman bergas yang mengandungi kandungan gula yang sangat tinggi.Coklat is my feveret tapi makan sikit jer tak boleh lebih..cepat muak..
  2. Mengambil sarapan pagi.Sarapan awal pagi saya ialah dua sudu ESP atau 2 sudu cinch shake sudah cukup mengenyangkan saya dari pagi sehingga ke tengahari.Kadang kadang lupa nak makan kerana terlalu sibuk
  3. Saya seorang gemar makan buah buahan, tetapi sayur sayuran saya lebih suka makan ulam ulaman berbanding sayur yang digoreng
  4. Makan nasi hanya satu senduk sahaja setiap hidangan tetapi suka makan lauk lebih lebih.
  5. Makan kerap tetapi kuantiti yang sedikit.
  6. Makan malam untuk saya sekeluarga ialah sebelum jam 9 malam.No food after 9 pm.
  7. Menjalankan aktiviti fizikal pada setiap hari.Cara saya ialah dengan mengemas rumah yang agak luas dan bertingkat tingkat tanpa bantuan pembantu rumah .Terima kasih kepada suami saya yang pandai design rumah di mana saya perlu sentiasa naik turun tangga untuk ke dapur dan ke bilik tidur.hihi...
  8. Menyusukan anak bagi ke lima lima anak saya.Anak kelima saya dapat menyusukan anak sehingga usianya 3 tahun.Sepanjang penyusuan anak berat badan saya tidak naik malah akan lebih turun .Itulah kelebihan ibu ibu yang menyusukan anak
  9. Faktor keturunan juga memainkan peranan penting.Saya di lahirkan dari keluarga yang bertubuh kecil tetapi ada juga dikalangan ahli keluarga saya gemuk lepas bersalin.
  10. Saya mengamalkan pengambilan suplimen untuk menjaga kesihatan dalaman dan luaran.Antara suplimen yang saya amalkan ialah vitamin c, vivix, ESP ,ostematrix dan colegen.Ia membantu saya mengekalkan berat badan yang ideal serta membantu menjaga kesihatan dan kecantikan.Almaklumlah bila usia dah bertambah tahap kesihatan semakin menurun dan kesan penuaan semakin jelas.Pengambilan suplimen membantu mengelakkan saya tua sebelum waktunya.

kurus dan cantik

Suker tengok gambar ni..saya dikelilingi ibu mengandung yang cun melecun

Rasanya cukuplah sampai disini perkongsian saya untuk hari ini...kita jumpa lagi di lain post yer...


Pengedar shaklee Masjid Tanah, Kuala Sungai Baru ,Pengakalan Balak.Perkhidmatan pos ke seluruh Malaysia

No comments:

Post a Comment