Friday 10 November 2017

NAIK GONDOLA PANTAI TIMANG SAAT PALING MENGGERUNKAN

Hari ke tiga kami di Yogjakrta. Kali ni kami nak ke Pantai Timang . Seawal jam 3 pagi kami sudah gerak dari hotel untuk menjejak ke sana. Laluan ke Pantai Timang perlu merempuh kawasan bukit berbatu. Jadi kami perlu naik jeep.
pantai timang
Dari celah  batu pun jadi!

Pada awalnya kami tempah satu jeep saja. Tapi memandangkan bila sampai sana, jeep tu kecik je. So terpaksa sewa jeep yang ke dua. Sebab kami ada berlima. Sebelum bergerak ke Pantai Timang kami singgah dulu di kedai udang kara. Kat sini kita boleh tempah dulu udang kara untuk di masak. Nanti bila balik dari pantai Timang dah siap dia masak.

Udang kara di letakkan di dalam kolam kecil di dalam rumah. Sempat la juga nak posing dengan udang kara. So kami tempah 6 ekor udang kara kecil, dan 3 ekor udang kara besar. Nanti balik kami singgah makan.

Hidup lagi tuuu!

So lepas dah tempah udang kara, kami bergerak ke destinasi yang ditunggu. Jarak dari tempat parking udang kara tadi ke Pantai Timang 3km. Jalan ke Pantai Timang ni penuh dengan batu dan naik bukit turun bukit. Laluan dia memang la kecik. Nak selisih ,memang susah. So kami ni bersenam bontot la sepanjang perjalanan. Sepanjang perjalanan kat sini di sajikan dengan pokok jagung yang masih kecil. Tapi pelik tak da jagung yang nampak. Dan tak da pokok jagung yang besar besarpun. Semua pokom jagung kecik.

Kalau nak beranak boleh terberanak dalam jeep ni

Bila sampai di Pantai Timang, terpesona betul dari jauh dapat tengok pemandangan yang sangat cantik. Kawasan ni berbatu . Exited nampak tulisan kat atas pulau tu. Nampak pula gondola. Tapi memang tak berani dak dekat dengan tepian batu tepi pantai tu sebabnya memang tinggi  dari jarak air laut. Air laut pulak sangat kuat . Ombak boleh naik sampai keatas tempat kami berdiri di atas batuan tu.

Hati mula berbelah bagi nak naik atau tak gondola untuk sampai kat pulau timang. Ery biasa la, memang berani memanjang. Yang 3 orang lagi ni memang rasa 50 50 dan nak ke tak nak naik. Disebabkan kami group pertama yang sampai, baru je habis subuh gamaknya waktu tu. Matahari baru je keluar, jadi penarik gondola pun belum sampai.

Selama ni tak tau plak yang gondola tu ditarik dengan tenaga manusia. 2 orang di pantai Timang dan dua orang di daratan sebelah sini. Alamak..sayup betul tengok kebawah. Ombak punya la kuat. Nak ke pantai timang tu ada dua cara. Nak naik jambatan gantung atau nak naik gondola. Jambatan gantung baru saja di siapkan. Dan belum diuji pun kekuatan dia. Tapi gondola ni dah diuji keselamatannya. Tapi tak la pulak kakSu tanya macamna depa uji. Yang pastinya gondola ni dah mula digunakan sejak 1997.

Jadi jalan selamat kami nak merasa ke pulau timang ialah dengan gondola. Nak naik gondola bukannnya free. Bayar rp 200 000. kalau nak bergambar kat sana pulak kena tambah lagi duit rp 50 000. So kami sapu bersih la pakej tu. Ambil gambar pulak bukan pakai kamera depa. Kamera kami sendiri.
Mula-mula naik gondola ery dengan nisa. Tengok dorang ok je selamat sampai sana, so kakSu dengan Kirah pulak. Alhamdulillah selamat sampai Pulau Timang. Exited betul. Memang cantik sangat pemandangan dari pulau Timang. So korang nak duduk berapa lama kat pulau tu dudukla sampai bosan. Bila dah sampai sana ofkos la nak posing puas puas.

Exited korang ye. lepas tu gabra hahahaha

Siap kakSu bawakan botol vivix sekali kat sana. Ambilkan gambar vivix travel. Fuyoooo.macam macam fesyen pose yang ada. Dorang yang ambil gambar ni pandai pulak tu. Macam macam gaya disuruhnya kami posing. Siap gambar celah batu lagi.

Tiba giliran nak balik kedarat. Sekali lagi naik gondola. Walaupun rasa exited tapi dalam hati hanya Allah saja yang tahu. Kalau la jatuh kat bawah tu memang susah la nak jumpa . Air deras, ombak kuat tinggi plak tu. KakSu siap minta jaket keselamatan kat penjaga tempat tu. Tapi mana pernah dorang guna pun. Hmmmm..dari segi sejarah, memang belum ada yang jatuh dari gondola, tapi malang tidak berbau, moga-moga satu hari nanti pihak berwajib ambil langkah berjaga-jaga supaya buat langkah keselamatan dengan jaket untuk orang yang nak naik gondola tu.

Korang kalau tak berani nak naik gondola tu boleh juga kalau nak posing cantik-cantik kat port yang memang dah disediakan. Tapi setiap port tu memang korang kena bayar untuk posing kat situ.

Ada apa kat atas tu?

Nah layanla gambar-gambar kami. Ni sebahagian saja tau. Yang selebihnya simpan dalam album. Hehe. Dah balik dari pantai timang. Kami singgah semula di kedai udang kara. Elok sampai je udang udang tu dah siap dimasak. Wowww...memang tengah lapar time tu. memang belum sarapan lagi. Tapiperut akak ni memang kecik, sebelah udang kara je dapat masuk perut.

Udang kara siap masak

Lain lain dorang meratah sampai licin. Sodap. Semua ni harganya lebih kurang rp 1 juta. Duit kita dalam RM300 lebih. Tapi berbaloi la kami share 5 orang. Puas makan. Makanan pun sedap. Udang goreng cheese dengan masak sambal.

Yo yo ooo

Ehhhh.. sampai sini ada vivix

Air dari bawah sampai ke atas

Lokasi cantik pilihan kamera man

\
Gondola since 1997

Settle semua dah kenyang. maka kami pun pergi ke destinasi seterusnya Songgo Langit,  Hutan Pinus Mangganan.

Setiap tempat memang cantik cantik. Nanti kakSu share lagi yea..