Monday 13 November 2017

SAYA TAK NAK TIBI MENYEBABKAN SAYA MATI

Batuk dah berhari-hari tak hilang. Dah makan ubat batuk sampai habis, antibiotik pun dah habis. Tapi batuk tak juga hilang-hilang malah makin teruk. 

Mungkin anda pernah mengalami situasi seperti ni. Kemungkinan besar anda telah dijangkiti TIBI. Apa tu Tibi. Sebenarnya Tibi ni adalah ringkasan daripada bakteria Mycobacterium Tuberculosis. Tibi merupakan penyakit berjangkit tertua di dunia dan sangat merbahaya. Ada yang panggil tibi sebagai batuk kering. 

penyakit tibi paru-paru

Batuk kering selalunya akan menyerang paru-paru, boleh juga menyerang jantung, otak,tulang belakang, nodus limfa , kelenjar adrenal dan juga bahagian usus manusia.

Kalau korang nak tahu penyakit tibi adalah penyebab utama kematian akibat penyakit berjangkit di Malaysia. Setiap tahun 10 juta penduduk dunia telah disahkan sebagai pesakit tibi dan 1 juta telah mati . Di Malaysia setiap tahun 20 ke 25 ribu kes baru setiap tahun dan kematian kira kira 1900 kes kematian. 


Bagaimana tibi boleh merebak?

Tibi sangat mudah merebak. Ia tersebar melalui udara, titisan cecair badan kepada orang lain. Ia juga boleh merebak dari air liur semasa ketawa, bersin, bercakap terpercik air liur pesakit tibi.

Udara yang tercemar dengan kuman tibi akan masuk ke salur pernafasan, hidung, mulut, larinks, dan boleh hinggap di mana-mana sahaja. Mereka yang mempunyai daya tahan yang rendah akan mudah di jangkiti.

Jika anda telah di jangkiti tibi ,risiko untuk diserang tibi adalah lebih tinggi dan akan memberi kesan lebih teruk.

Ikuti kisah pesakit tibi yang telah sembuh dari penyakit tibi dengan mengamalkan vivix.





CARA RAWATAN BATUK BERDARAH



Hubungi saya 
Email: suhailaabdul02@gmail.com
Whatsapp: www.wasap.my/60108798077
Facebook: suhaila abdul

3 comments: