Sunday, 21 August 2016

MENYESAL SELEPAS 2 JARI KAKI DIPOTONG AKIBAT DIABETES

MENYESAL SELEPAS KENA  POTONG 2 JARI KAKI

Ini adalah kisah benar .Kisah seorang bos yg bisnessnya riban-riban..duitnya dimana-mana bank pun ada..bisnessnya berkembang sana sini..

Suatu hari seorang staffnya mencadangkan kepadanya suplimen bernama vivix kerana penyakit kencing manisnya yg agak kronik.Bahagian kakinya sudah mula menghitam akibat sel-sel yg dah mati..setuju dengan cadangan staff tersebut..dia pun minum vivix berkongsi dengan wifenya..luka-luka kecil dikakinya juga dicadangkan agar mengambil zinc..


ILUSTRASI SAHAJA
Tetapi...
Zinc yg dibeli tidak dimakan..vivix pun kadang2 makan kadang tidak..bila habis sebotol..bos tak nak beli lagi..dia beli air ajaib yg dijual dipasaran katanya bagus utk kencing manis..konsisten minum air tu..staff tersebut kesal dgn tindakan bosnya itu..sebenarnya kesian sangat..tengok bos yg sakit-sakit..jalan dencot-dencot..Bahagian kakinya sudah mula menghitam.Sel-sel kaki sudah mati.Bila staff tu suruh konsisten minum vivix..dikatanya MAHAL..ok..fine..MAHAL..😩

Hari raya 2016..staff mendapat tahu yg bosnya telah ditahan dihospital kerana salah satu dari jari kakinya terpaksa dipotong...staff tersebut masih mencadangkan dia minum vivix..tapi jawapan bos tetap sama..MAHAL..

Dan pada hari ini..staffnya itu mendapat panggilan dari isteri bos menyatakan suaminya baru sahaja selesai memotong 1 lagi jari kakinya...dan ketika ini isterinya nak vivix dan omega utk suaminya yang terlantar kesakitan dan juga masalah kencing manisnya telah menyebabkan 
BUAH PINGGANGnya pula ROSAK..TAHAP 3..Mujurlah stok vivis saya memang saya simpan untuk kes-kes emergency.Alhamdulillah dapat sampaikan kepada bosnya.

Semoga bosnya dapat meredakan sakitnya dengan bantuan vivix..tapi INGAT..hanya kerana tak mahu keluarkan rm 4xx dia terpaksa mengeluarkan mungkin rm xxxxx dan yang sedihnya jari-jari kakinya sudah TIADA..buah pinggangnya ROSAK..pastinya bos dah TAKKAN kembali normal seperti dulu lagi.kerana sayangkan duit kini dia telah kehilangan duit berbelas ribu dan juga anggota badannya juga tidak dapat diganti lagi.Menyesal pun tak guna.Apa nak buat.Minum vivix 100 botol pun tak dapat nak tumbuhkan kembali 2 jari kaki bos tu..huhu..
KENCING MANIS

Ilustrasi sahaja

Saya pasti masih ramai sangat pesakit-pesakit diabetes diluar sana yang mengalami nasib yang sama.Tapi belum berjumpa penawarnya..

JANGAN TUNGGU LAMA2 NANTI MENYESAL TAK SUDAH.JANGAN JADI MACAM BOS INI..IKHTIARLAH SEBELUM KAKI ANDA ATAU AHLI KELUARGA ANDA PULA YANG DIPOTONG..

KENCING MANIS
Ilustrasi sahaja


Kenapa saya sangat-sangat mengesyorkan vivix ni untuk pesakit kencing manis?

Sila baca disini apa khasiat vivix untuk pesakit KENCING MANIS

Jika anda inginkan konsulatasi PERCUMA dan VIVIX  dari saya boleh wasap
Su
0108798077
Saya berpengalaman minum sendiri dan ramai pelanggan-pelanggan saya terdiri dari pesakit kencing manis.

Friday, 19 August 2016

8 GEJALA PERIMENOPAUSE

Dalam entry saya yang lepas..saya telah kongsikan tentang apa itu perimenopause.Nak baca boleh klik disini. So hari nii jom kita kenal pasti adakah kita ni tergolong dalam wanita yang sedang mengalami perimenopause.


perimonopause

Jika saya ada masalah yang memerlukan penjelasan lanjut , saya akan membuat pemeriksaan doktor.Bila dengar penjelasan doktor baru rasa puas hati.Untuk mengetahui samada kita ni sedang mengalami proses perimenopause,atau masalah lain.

Biasanya doktor akan membuat ujian kepekatan hormon dalam darah.Dalam tempoh perimonopause ni..kepekatan hormon estrogen berubah-ubah.Jadi pengambilan darah berulang kali dibuat untuk mengenalpasti adakah kita sedang mengalami perimenopause.

Jika seseorang yang telah mengalami fasa menopause pula, haid tidak datang selama setahun.Ketika dalam proses menopause, sudah pasti terdapat gejala-gejala yang sering di alami .

8 GEJALA PERIMENOPAUSE

1. Rasa badan panas

2.Sakit pada payudara

3.Kurang bernafsu pada suami 

4.Kitaran haid tidak teratur

5.Kekeringan pada faraj ketika bersama suami

6.Bermasalah dalam membuang air kencing seperti terkencing ketika ketawa,batuk ,bersin ataupun tdak berupaya menahan kencing

7.Mood sering berubah-ubah

8.Mengalami masalah tidur.


AMARAN!

Jika anda mengalami tanda tanda berikut sila dapatkan rawatan dengan segera

1. Pendarahan yang terlalu banyak bersama darah beku

2. Pendarahan melebihi dua minggu

3.Pendarahan sedikit untuk beberapa hari selepas haid

4.Pendarahan semula yang tidak sampai 2 minggu dari tarikh tamat haid sebelumnya


Your trusted sid
010.879.8077

Wednesday, 17 August 2016

APA ITU PERIMENOPAUSE ?

Sebagai seorang wanita sudah tentu kita ingin sentiasa cantik ,menarik tertarik untuk suami dan juga untuk kepuasan diri sendiri.Apabila sampai satu tahap, segala kecantikan luaran dan dalaman seseorang mula menurun akibat proses penuaan.

Begitu juga dengan saya.Apabila usia menjangkau 40 an.Proses penuaan mula berlaku dengan lebih pantas dan sangat ketara sekali.Kulit mula kendur dan berkedut,jeragat mula hadir tanpa mahu berhenti dan yang paling menakutkan sekali ialah apabila haid langsung tidak hadir selama hampir setahun.
premenopuse

Mungkin juga ada dikalangan wanita yang haidnya mula tidak teratur.Pernah dengar tentang perimenopause?

Perimenopause adalah satu fasa dalam kehidupan wanita .Ia berlaku beberapa tahun sebelum menopause sebenar.Ketika premenopause, kelenjar ovari akan kurang berfungsi dan tidak mengeluarkan hormon estrogen dengan secukupnya.Tetapi ketika ini ovum wanita masih boleh dikeluarkan cuma tidakla seperti wanita 20an.

Bilakah perimenopuase ini bermula?
Jika anda berusia 40an maka anda harus bersedia untuk menempuhi perimenopause.Tetapi ada juga dikalangan wanita yang mengalami periminopause ketika berusia 30an. 

Apakah fasa perimenopause?
Ada dikalangan wanita yang mengalami perimenopause sehingga tempoh 10 tahun, ada yang hanya beberapa bulan,tetapi kebiasaanya wanita akan mengalaminya dalam tempoh purata 4 tahun.

Bagaimana nak kenalpasti adakah ia perimenopause?

Ikuti kisah selanjutnya disini.


Your trusted sid
suhaila abdul
010 879 8077

Saturday, 13 August 2016

8 MASALAH UTAMA IBU MENGANDUNG

Ketika mengandung sememangnya ibu-ibu  akan mengalami banyak perubahan pada tubuh  kerana berlaku perubahan hormon. Ada yang mengalaminya ketika awal kehamilan ada juga sehingga melahirkan anak.Semuanya bergantung kepada individu.



morning sickness

Ibu hamil memerlukan rehat yang mencukupi
Walaupun tanda tanda dan masalah yang dihadapi oleh ibu mengandung tidak sama, simptom paling biasa ialah
8  Masalah Utama dihadapi Ibu Mengandung
1 Rasa mual dan pening luarbiasa diwaktu pagi aka Morning Sickness 

2.Alahan Teruk seperti gatal gatal 

3.Kurang selera makan 

4.Kerap Muntah dan Loya menyebabkan badan tidak bermaya

5.Kekurangan sel darah merah atau Anemia. Kelihatan pucat lesi.

 6.Lebih diburukkan lagi dengan ketiadaan selera

7.Mudah rasa letih dn rasa malas

8.Cepat marah dan mudah menangis

Minuman air lemon mungkin dapat mengurangkan rasa loya

Untuk mendapatkan nutrisi yang lengkap buat ibu dan juga janin ,anda boleh dapatkan set lengkap ibu mengandung dengan KLIK disini



APA NAK BUAT BILA DAH TAHU ANDA HAMIL?

Assalamualaikum .Syukur alhamdulillah.Hari ni  kak su nak kongsi pengalaman kali pertama disahkan mengandung.Biasanya kalau kali pertama mengandung mesti kita tak berapa nak tau sangat kan simptom-simptom ibu mengandung.Tapi kalau period lewat dari biasa, bolehla beli alat uji kehamilan.Dulu zaman-zaman akak RM 15 je.Sekarang tak pasti.Sebab dah lama tak guna...hihi

buku merah mengandung

Bila dah confirm mengandung dengan alat pengesan kehamilan bolehla kalau nak yakin lagi kita pergi ke klinik swasta yang ada scan tu.Kalau di awal kehamilan memang susah sikit nak nampak.Tapi kalau dah 8 minggu mungkin lebih jelas.Doktor akan sarankan kita daftar di klinik kesihatan yang berhampiran.

Di nasihatkan agar ibu-ibu yang nak ke klinik , kalau boleh hubungi dulu klinik kesihatan tersebut untuk kita tahu apakah keperluan atau dokumen yang perlu dibawa semasa mendaftar.Dari pengalaman kak su , semasa pendaftaran mereka memerlukan sijl nikah.Sijil nikah ni wajib kalau kandungan tu anak sulung.Satu lagi, ibu-ibu kenalah ingat tarikh terakhir datang haid.Jangan main teka-teka je tau.Tarikh akhir tu digunakan untuk menganggar tarikh bersalin.Apabila siap mendaftar ibu-ibu akan diberi buku berwarna merah.Akak panggil "buku merah".Nurse akan mencatatkan semua sejarah silam keluarga seperti sakit kronik, pernah ada kelahiran pramatang dan sebagainya.

buku merah

Kak su pun tak berapa nak pandai sangat dulu.Almaklumla anak sulung.Tak sangka tarikh akhir haid tu penting sangat.Sebab akak waktu dari anak dara haid memang tak berapa nak teratur.Dan akak ni jenis tak catat tarikh-tarikh period ni.Kalau kita tak ingat tarikh secara tepat, kebiasaannya dalam tempoh temujanji tu, doktor akan membuat imbasan pada kandungan untuk mengukur saiz kandungan samada ia sesuai dengan tempoh mengandung.
Setiap kali pemeriksaan ibu ibu akan dibekalkan dengan asid folik serta ibu-ibu akan diterangkan tentang penjagaan kesihatan sepanjang kehamilan.Melalui pemeriksaan berkala ni akan dapat membantu pembentukan janin yang sihat selain pemantauan rapi pada perkembangan janin dan kesihatan ibu mengandung.

buku merah

Ibu-ibu pun kena pastikan hari pemeriksaan adalah pada hari yang ditetapkan sahaja.Kalau klinik Kesihatan Masjid Tanah, pemeriksaan ibu mengandung hanya pada hari Isnin hingga Khamis sahaja .Masa dari 8.30 pagi hingga 4.30 petang

3 TIP SETIAP KALI MEMBUAT PEMERIKSAAN BULANAN

  1. Bawa sijil nikah dan jadual haid semasa penddaftaran
  2. Sila pastikan klinik kesihatan yang ibu-ibu daftar itu adalah dibawah seliaan klinik kesihatan tersebut.Call dulu sebelum datang
  3. Bawa bahan bacaan setiap kali pemeriksaan supaya dapat mengisi masa akibat terpaksa menunggu terlalu lama.

Untuk ibu ibu dapatkan nutrien yang lengkap sepanjang kehamilan serta kesihatan janin dan ibu yang optimum sila klik DISINI.

Jika ibu-ibu ingin mendapatkan khidmat nasihat atau berkongsi pengalaman bolehla hubungi kak su 
010 8798077

MAKANAN PELENGKAP NUTRISI IBU MENGANDUNG

Setiap kali pemeriksaan kesihatan ibu mengandung  di klinik kesihatan,biasanya ibu ibu akan dibekalkan dengan asid folik dan beberapa vitamin lain.Namun jika ibu-ibu inginkan bekalan vitamin yang semulajadi dan selamat ibu ibu boleh membuat pilihan untuk consume vitamin untuk fetus dan juga si ibu sepanjang kehamilan.
morning sickness

Jom kita lihat apakah kelebihan vitamin semulajadi yang sangat diperlukan oleh ibu-ibu mengandung.

Set Shaklee untuk ibu mengandung TRIMESTER PERTAMA

1.Vitamin C 
 Membantu meningkatkan sistem pertahanan badan, berperanan dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat. Ia juga membantu dalam penghadaman zat disamping Vitamin C dapat meningkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.

vitamin ibu mengandung

2.Vitalea 
Multivitamin yang tebaik dengan zat besi. Ia membantu dalam pembentukkan sel-sel darahmerah.Mengelakkan dari HB rendah.
vitamin ibu mengandung


3.Ostematrix 
vitamin ibu mengandung
Ibu mengandung memerlukan 1000-1300mg kalsium sehari. Ini adalah kerana bayi akan mula mengambil kalsium ibu dengan lebih banyak bermula trimester kedua. Ostematrix mengandungi bukan sahaja kalsium malah MAGNESIUM dan VITAMIN D..Vitamin D meningkatkan penyerapan kalsium dan fosforus untuk meninggikan tulang dan kerangka. Pengambilan OSTEMATRIX juga untuk menguatkan dan pembentukan tulang dan gigi bayi yang sihat. Pengambilannya juga boleh mengurangkan sakit pinggang, sakit belakang, kebas-kebas atau cramp.Ostematrix adalah vitamin paling laris bukan sahaja ibu mengandung malahan sesiapa yang mencubanya pasti jatuh hati dengan hasilnya.Ostematrix sangat membantu agar tulang bayi lebih kuat dan mengelakkan si ibu mengalami osteophorosis

4.B-Complex – Mengandungi sebanyak 8 kumpulan vitamin B termasuklah asid folic. Asid folic dan B12 membantu pembentukan sel-sel darah merah di dalam badan. Jumlah asid folic yang mencukupi dalam diet harian membantu mencegah kecacatan tiub neural.
vitamin ibu mengandung


5. ESP 
Ia adalah minuman protein yang mengandungi banyak kelebihan kepada ibu dan anak yang dikandung. Ia penting untuk membina dan memperbaharui sel-sel tisu dan hormon dalam tubuh. Ia penting untuk pembentukan kuku, rambut dan kulit. Protein yang berkualiti sangat membantu pertumbuhan yang baik. Disamping MEMBERI TENAGA pada ibu, ESP mampu mencantikkan kulit bayi dalam kandungan dan ibu mengandung itu sendiri.
vitamin ibu mengandung


Set Shaklee untuk ibu hamil TRIMESTER 2 dan 3

Ibu-ibu masih boleh meneruskan vitamin yang disenaraikan di atas ,cuma penambahan vitamin seperti 

Omega Guard 
 Omega Guard mengandungi 1000mg asid lemak Omega 3 yang termasuk di dalamnya DHA dan EPA yang mana ia boleh menggalakkan perkembangan otak, sistem saraf dan fungsi mata bayi.
vitamin ibu mengandung

Hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi PERCUMA

Untuk mendapatkan jawapan lebih pantas dan harga lebih berbaloi sila wasap 
saya 010 879 8077
Your Trusted SID

Sunday, 7 August 2016

HLP 2016 PART 1

Korang tahu tak apa tu HLP? Dulu saya pun tak tahu.Baru sekarang tahu sebab dulu tak berapa amik pot sangat .Bila suami jumpa dengan cikgu sekolah lama dari SMK Bukit Piatu, dulu bekas gurunya seorang guru Fizik kesayangannya.. dan kini telah menjadi pensyarah kanan di IPT di Malaysia .Beliau bercerita tentang HLP...cik suami yang exited suruh saya mohon sambung belajar.Walaupun isteri dia ni rasa malas nak jadi students semula.Bila kawan kat sekolah pula bagi galakan..so saya pun isi borang ambil dari lawan web KPM.Nak dijadikan cerita.Dapat pula panggilan temuduga.

Temuduga tersebut adalah pada hujung bulan September tahun 2015.Dan kebiasasaanya keputusan akan keluar pada awal tahun 2016.Tapi tak diumumkan keputusan tu.So ..ingatkan tak dapat dah..almaklumla krisis ekonomi juga main peranan...

Pada bulan Ramadhan yang lepas pada puasa yang ke 2, result untuk HLP  diumumkan....BERJAYA..tapi..tapi..tapi..Tawaran tersebut adalah tawaran BERSYARAT..Peserta kena hadiri kursus dan juga LULUS ujian semasa kursus tersebut baru la dipilih untuk menyambung pengajian.

Ada banyak syarat-syarat yang ditetapkan..antaranya ilah..kalau tak dapat habiskan pengajian dalam tempoh 2 tahun..atau tak Graduate On Time (GOT) maka..bayaran balik akan dikenakan..boleh tahan sikit  oiii..RM 100K tu...huhu..

Hari Isnin 1 Ogos 2016..pertama kali menjejakkan kaki di Institut Aminudin Baki Genting Highland.Hari ni bermulanya kursus selama seminggu untuk persediaan bakal pascasiswazah dalam skim tajaan KPM iaitu HLP( Hadiah Latihan dalam Perkhidmatan).

Terima kasih kepada cik suami Azally yang rajin nak uruskan kursus wife dia ni.Bilik ? selesa tapi yang tak berapa nak bestnya bila duduk dalam bilik sorang sorang.Boleh tahan agak seram juga.Biasa la first time kan.

So sepanjang watu petang tak da apa-apa aktiviti.Sehinggalah waktu malam.Jam 8,30 malam sesi bermula.Taklimat dari wakil Bahagian Tajaan Pun Engku Hartini yang cantik manis ..sesi perkenalan dan taklimat perjalana program.Kami adalah terdiri dari 50 orang dari bahagian Kementerian pendidikan termasuk guru dan staff dari KPM.

Sesi perkenalan "ice breaking" 8 kumpulan masing-masing kreatif memperkenalkan kumpulan masing-masing.Boleh tahan riuh semuanya..macam-macam aksi tagline kumpulan masing-masing.

Habis sesi jam 10.30 malam.Perjalanan ke tempat kursus dan penginapan agak jauh dan yang paling awsome sekali ialah , kami terpaksa menaiki tangga yang curam dan fuhhhh..boleh tahan tinggi..kata diorang ada 114 anak tangga. Peserta kursus ni bukannya muda-muda lagi..dah jejak 30 ke 40 an sudahhh...naik tangga mencungap..sampai separuh..stop..sakit kaki la oiii...bayangkan pergi dan balik naik tangga yang curam t dan naik lagi tangga bangunan nak ke kelas...mas tu tak pandai lagi..belum jumpa lif...

Peserta tertua kami ialah pada usia 46 tahun.Seorang ibu walaupun 46 tahun tapi macam 30an jer..peserta termuda ialah 28 tahun.Guru wanita dari Melaka..yang lain-lain tu berusia sekitar 30 ke 40an.
IAB
Jiran sebelah bilik merangkap best friend..Kak Norlita dan Farhana...

Hari kedua kami dapat tahu ada seorang dari pesertadah tarik diri.Emmm..sedih juga.Kami pun tak pasti kenapa dia tarik diri.Bak kata penganjur program..sepanjang 2 tahun sambung belajar ni perlu ada komitmen yang sangat tinggi.Kalau awal-awal rasa tak mampu lebih baik tarik diri...mungkin dia ada sebab kenapa dia tarik diri.

Tapi bagi peserta lain masih lagi bersemangat meneruskan perjuangan...

Di asrama...keadaan yang sejuk dan nyaman..tapi..agak suram dan menakutkan..bilik berkembar dua dimana tandas dikongsi.Tapi saya ni tak kenal pun dengan jiran  sebelah.Waktu malam memang sunyi.Tak dapat nak tidur sampai pagi.Belum dapat sesuaikan diri .Masuk hari kedua baru la hilang rasa takut tu..dah dapat kenal jiran sebelah bilik baru lega rasanya...tidur sejuk macam buka air cond..

Hari kedua...

rasanya sambung next entry la ye...hihi..


Monday, 4 July 2016

RAYA ZAMAN DULU DAN RAYA ZAMAN SEKARANG

RAYA DULU2 VS RAYA SEKARANG..
Zaman raya dulu terasa sangat meriahnya...pagi2 mesti kena siap awal2..pakai cantik2..
Pukul 730 pagi dah ada yang datang..ramai pulak tu..nak tau sapa?
Arwah mak dulu guru mengajar mengaji..so semua anak2 murid mak akan datang rumah mak dulu sebelum kerumah orang lain..siap bawa kuih muih dan lauk pauk utk tok guru dorang...
Jadi akak la tukang pindah kuih muih masuk bekas pastu isi semula dgn kuih kami...banyaknyaaa...ada yg tak sempat nak transfer kuih..banyak sangatttt...huhu
Selepas beraya dgn tok guru..ramai2 ke surau utk solat hari raya..
Lepas solat nnti datang pulak makan2..memang akak la tukang melayan kawan2 dan tolong mak masa tu..memang tak dpt keluar rumah..sebab rumah mak akn jadi rumah utama kunjungan anak2 murid mak dan bekas2 anak murid mak...
Makanan utama..pulut yg dimasak dlam daun pisang..atau pulut dalam daun palas makan bersama rendang daging dan ayam...
Kami jarang sekali makan ketupat nasi...tak pernah kot..
Saat paling manis sekali adalah semasa zaman kanak2 sambut raya..
Kalau dulu mak beli baju raya setahun sekali nak merasa baju baru..tu pun sepasang baju kurung..yang lain2 pakai mana yg ada..maklumla zaman dulu..mak ayah bukan orang senang...
Kalau sekarang anak2 baju berpasang2..alhamdulillah..
Bestnya main bunga api main mercun..tu sekarang..
kalau akak dulu tak main bunga api..tapi main meriam...hihi..join abng2 bakar meriam..sampai masuk tin dalam rumah sebelah..opppsss...
Dulu tv pun rancangan tak best..tak da masa nak hadap tv..semua geng2 pergi rayau rumah jiran2 beraya..anak2 sekarang suka hadap tv hadap tablet main game..tetamu dtg bukan nak bersalam..asyik dgn handfone..
Duit raya? Ni part paling best..dulu2 duit raya takda sampul...dulu duit raya duit syiling je..20 sen..50 sen..paling banyak seringgit..tak kisahla..yg penting happy..
Sekarang mana nak bagi syiling..zaman dah berubah..rm 1 pun rasa sikittt sangat kan..

Zaman dulu saya tak kenal shaklee..dulu tak kenal vitamin..sekarang semua anak-anak mesti makan vitamin..wajib ..kalau tak ibu membebel panjang berjela...kannn..

Apa2 pun jaga adab semasa berkunjungan..usahla dtg beraya semata nak.minta duit.raya..masuk dlm umah pun.tak...

Jaga kesihatan walaupun bergembira di hari raya, kolestrol naik,badan gemuk..nanti kita juga yang susah..

Jadikan hari raya saat indah bermaaf maafan dan mengeratkan silaturrahim..
Selamat Balik Kampung..
Selamat Hari Raya..
Maaf Zahir Batin..
raya dulu dulu