Monday, 27 March 2017

CARA MENGURANGKAN RISIKO NYANYUK PADA ORANG DEWASA

SAYANG IBU HINGGA HUJUNG NYAWA

Terkenang beberapa tahun dulu, masa tu abah masih ada, mak mertua (kami panggil tok) abah tinggal sekali dirumah kampung dan dijaga oleh mak tiri akak. sepanjang hujung usia tok.
Mak jaga tok macam jaga baby, makan bersuap, mandi dalam bilik air sambil main main air dengan tok. Sambil mandikan tok mak akan nyanyi nyayi macam nyanyikan kat baby. Lepas mandi mak akan sikatkan rambut tuk, bubuh bedakkat badan dan muka sambil peluk cium tok. Mak sangat sabar melayan kerenah tok. Tok boleh berjalan dan sangat kuat lagi macam kita orang muda cuma tok dah tak ingat lagi apa yang dia bua, tak ingat nama anak-anak dan tak kenal pun anak dia siapa nama.
Sehinggalah semakin hari semakin tok lemah dan tidak boleh berjalan . Tapi mak setia menjaga tok sehinggalah ke akhir hayat tok. Sayu dan sedih tengok apa yang mak buat kat tok. Memang mak seorang yang penyabar . Ternyata penyakit alzeimer tuk berakhir sehingga ke akhir hayatnya.
Begitulah kisah hidup seorang ibu yang mengalami alzeimer.
alzeimer


Alzeimer ni berlaku apabila otak kita mengecut disamping dipenuhi dengan PLAK AMLOID yang berbelit belit.  Kemusnahan sel-sel saraf menyebabkan NEUROTRANSMITTER  yang berfungsi menyampaikan mesej dari satu neuron ke neuron lain terjejas. Alzeimer juga adalah disebabkan oleh gangguan fungsi metokondria . Metokondria adalah "kilang tenaga" sel sel badan .
Fungsi mitokondria adalah sebagai kilang tenaga untuk menghasilkan ATP .Semasa kita muda mitokondria menghasilkan ATP( adenisina trifosfat iaitu bekalan tenaga biologi yang mengawal kegiatan badan) yang cukup untuk kita kekal aktif. Tapi bila usia kita meningkat , bentuk dan struktur mitakondria menjadi keras dan kurang menghasilkan tenaga.

Kalau korang nak tahu , semasa metakondria menghasilkan tenaga, ia juga membebaskan RADIKAL BENAS merbaya yang harus dihapuskan. RADIKAL BEBAS boleh mengakibatkan kerosakan yang DAHSYAT kepada metakondria termasuk membran dan DNAnya.
 Sebab tu kita perlu menjaga metakondria ini supaya kita tidak mengalami ALZEIMER tak kira kita masih muda atau tua.
CARA UBATI ALZEIMER


 Terdapat satu kajian yang memberi tumpuan kepada mekanisme molekul yang memberikan kesan perlindungan mitokondria resveratrol, yang boleh dieksploitasi bagi pencegahan atau amelioration penyakit yang berkaitan dengan penuaan. zaman sekarang penuaan bukan sahaja pada orang tua, namun orang muda pun sudah ada tanda penuaan.

Bagaimana Resveratrol di dalam VIVIX  Dapat Membantu Melindungi Mitokondria Untuk

1. Tingkatkan Tenaga Sel
2. Kelebihan Resveratrol yang sangat bagus adalah:
3. Meningkatkan biogenesis mitokondria
4. Meningkatkan fungsi sel
5. Mengurangkan pengeluaran radikal bebas
6. Mengurangkan simpanan lemak
7. Meningkatkan jisim otot tanpa lemak
8. Melambatkan kemerosotan yang berkaitan dengan usia.

Jika kawan-kawan diluar sana yang mengalami awal simpton alzeimer, elokla kalau mencuba untuk berikan pada mereka diperingkat awal. Kita hanya mampu berdoa dan berusaha.. Selebihnya kita bertawakkal pada Allah s.w.t.


Nak  kenali vivix dengan lebih dekat? KLIK SINI

0 comments:

Post a Comment