Thursday, 8 October 2015

PETUA GEBUKAN KULIT SECARA TRADISIONAL


"Masa muda-muda semua orang cantik..aku pun cantik masa muda muda dulu"...tu la pepatah kawan sekerja saya ni..betul juga kata dia kan..dulu kolegen dalam kulit masih banyak..bila usia meningkat, faktor cuaca jerebu , stress bekerja dan faktor pemakanan menyebabkan kita dulu sememangnya kulit cantik dan gebu ,sudah mula kerepot dan berkedut seribu...hihi...

Dah kulit mula kendur, nak makan suplimen rasa macam sayang pula kat duit tu kan...tak pa..akak ada alternatif lain nak gebukan kulit..tapi syaratnya...mesti mau RAJIN dek non..dapatkan bahan-bahan ni kat dapur ye..kalau tak jumpa kat dapur pergi cari kat kedai la ye..haha..nampak sangat tak hang tak masak kat rumah kannnn...

kulit gebu

CARA CARA MENGGEBUKAN KULIT WAJAH DENGAN MENGGUNAKAN BERAS


  1.  Beras di rendam beberapa jam untuk melembutkan.
  2.  Selepas itu tumbuk beras sehingga lumat. 
  3. Campurkan beras bersama dengan susu atau yogurt. 
  4. Lumurkan pada kulit untuk membantu menghilangkan kulit mati dan menggebukan kulit. 
  5. Untuk kesan yang lebih bagus, buat sekali seminggu.
kulit gebu


CARA MEMBERSIHKAN KULIT WAJAH DENGAN MENGGUNAKAN AIR BERAS


  1. Caranya, bila kita mencuci beras untuk dimakan, air basuhan beras yang kali pertama itu diasingkan. 
  2. Tuangkan air basuhan pertama dalam bekas lain dahulu, teruskan basuh beras sehingga bersih dan masak nasi dahulu, barulah air yang kita asingkan tadi di gunakan untuk mencuci muka
Cuci muka dengan air basuhan beras yang pertama setiap dua hari sekali.


CARA  KECUTKAN JERAWAT MENGGUNAKAN KULIT KAYU MANIS


Setiap kali datang bulan boleh di katakan jerawat batu akan singggah pada wajah, cara untuk menghilangkan  jerawat daripada singgah pada wajah adalah dengan cara menyapu kulit kayu manis. Biasanya kita dapat rasa bila jerawat akan keluar, kulit akan sedikit kemerahan atau rasa sedikit sakit bila di tekan. 

Sapukan air asahan kulit kayu manis.Pastikan kulit kayu manis sentiasa terendam dalam bekas kecil dalam bilik air berasama batu asah. Kita hanya perlu mengasah kulit kayu manis dan tampal pada tempat yang perlu. Jerawat biasanya akan mengecut, kadang-kadang tidak keluar terus. Kulit kayu manis juga sangat bagus untuk menghilangkan parut.



kulit gebu

Berikut adalah testimoni mereka menggebukan kulit...





No comments:

Post a Comment