Wednesday, 4 November 2015

CARA MENDUKUNG BAYI YANG BETUL ELAKKAN GEGARAN OTAK

Pengalaman menjadi ibu kepada 5 orang anak terutamanya semasa berpantang menjadi kenangan.Semasa berpantang hati ibu sangat sensitif.Jika anak menangis sudah tentu kita rasa sedih.Sebolehnya kita akan pastikan anak berhenti menangis walaupun kita dalam keadaan yang tidak sihat.

Anak sulung saya adalah lelaki..selama berpantang ,setiap hari anak saya akan menangis, bukan tangisan biasa, ada masa tertentu dia menangis terutamanya pada waktu senja.Tangisan akan berlanjutan sehingga ke tengah malam.Bayangkan macamana letihnya kita nak melayan anak menangis..stress..puas dipujuk ..masih menangis.Bak kata mak ..budak ni ada sawan tangis..siang tidur,malam berjaga dan menangis tanpa henti...bergilir dengan mak , suami untuk jaga anak..

Bila anak selalu menangis, cara nak redakan tangisan dan mengurangkan penat ibu, maka baby dimasukkan kedalam buaian.Buai sampai baby terlelap.Senang sikit kan..henjut jer..sekarang lagi senang sebab dan ada buaian letrik..buai sendiri..lagi kuat dia menangis lagi kuat henjutan buaian tu.Pernah buat tak? Apa yang saya nak cerita kat sini bukan sebab anak menangis atau sebab buaian ..tapi sebab cara mendodoi kita yang boleh membahayakan bayi.

Peringatan kepada ibu bapa , adakah kita tahu cara mendukung bayi atau mendodoikan bayi dengan cara yang betul?Tahukan anda bahawa cara mendukung bayi yang salah dengan disusuli dengan mengayun atau menggoncang akan menggalakkan masalah serius seperti kerosakan otak , mata , penyakit lainnya seperti kelumpuhan , epilepsi bahkan yang paling merbahaya boleh menyebabkan kematian?

Ini kerana ukuran kepala bayi yang lebih besar dibandingkan dengan tubuh dan mempunyai leher yang sangat lemah.Goncangan yang kuat dan terlalu lama akan menyebabkan tekanan di bahagian leher.Hal ini disebut sebagai Shaken Baby Syndrome atau SBS.SBS ini sering menimpa anak -anak yang usianya bawah satu tahun kerana mereka lebih kerap menangis.

Ibu ibu perlu juga tahu selain dari itu..mungkin bayi menangis kerana lapar, penat, lampin basah, ketakutan, sakit atau memerlukan perhatian ibu bapa.

dukung bayi


Cara mendukung bayi dengan betul

Posisi pendukungan baby berbeza2 mengikut kesesuaian umur baby kerana ia bergantung kepada kekuatan struktur tubuh baby.

0-3 Bulan:

1. Dukung Di Dada
Ini merupakan cara yang paling biasa dan boleh dipraktikkan kepada semua baby. Dekatkan tubuh kita ke arah baby. Dengan lembut, selitkan kedua telapak tangan ke bawah tubuhnya. Satu tangan di leher dan kepalanya, satu tangan di punggung. Pastikan posisi kedua2 tangan sudah mantap sebelum mengangkatnya. Apabila baby berada dalam kedudukan sejajar dengan tubuh kita, mulailah mengatur posisi kedua lengan untuk menampung punggungnya dan belakangnya. Tangan yang tadinya memegang punggung akan mengampu punggungnya manakala tangan yang satu lagi haruslah menyokong bahagian belakang dan lehernya.

2. Posisi Dodoi
Kepala baby akan menghadap ke arah kita dan badannya berada di tengah. Ia posisi yang paling sesuai untuk mendodoikan baby dengan selesa. Malah ia juga posisi untuk memudahkan kita memberi penyusuan ibu kepadanya. Teknik ini membantu menguatkan otot anggota badannya terutama bahagian tulang belakangnya.

3-6 Bulan Ke Atas:

1. Bersandar Menghadap Muka
Ketika didukung, leher dan punggungnya tidak semestinya disokong lagi kerana tulang dan otot baby sudah semakin kuat. Biasanya, baby berusia 3 bulan boleh duduk di pangkuan dengan disokong. Oleh itu, mulai usia ini baby lebih senang digendong dengan posisi ini. 

2. Duduk Menghadap Depan
Apabila baby mencecah usia 4 bulan, cara menggendongnya kini lebih santai dan chillex, dengan kepelbagaian posisi seperti menghadap ke depan, belakang atau berhadapan. Menghadap depan adalah gaya dukung babyi yang paling diminati kerana baby memiliki luas pandang yang lebar.

3. Dukung Di Pinggang
Mulai usia 5 bulan, baby semakin berat dan aktif bergerak. Dengan posisi ini, baby didudukkan di pinggang dan disokong oleh satu lengan. Kedua2 kaki baby melingkari pinggul kita. Melalui cara dukungan ini, satu lagi tangan bebas bergerak untuk melakukan sebarang aktiviti lain. 
dukung bayi

PERINGATAN!!!
  • Tangisan atau gelisah merupakan salah satu tanda baby tidak selesa dalam dukungan . Dukungan haruslah kemas, tetapi jangan terlalu erat mendakapnya.
  • Jangan menggoncang atau menghayun baby dengan terlalu laju ketika mendodoinya.
  • Jika mengendong dengan kain batik lepas atau alat penggendong baby, pastikan alat gendong ini diperbuat daripada bahan yang kukuh tetapi cukup lembut dan selesa. Pastikan juga lubang untuk kaki tidak terlalu besar so that bayi tidak tergelincir.

0 comments:

Post a Comment