Monday, 4 July 2016

RAYA ZAMAN DULU DAN RAYA ZAMAN SEKARANG

RAYA DULU2 VS RAYA SEKARANG..
Zaman raya dulu terasa sangat meriahnya...pagi2 mesti kena siap awal2..pakai cantik2..
Pukul 730 pagi dah ada yang datang..ramai pulak tu..nak tau sapa?
Arwah mak dulu guru mengajar mengaji..so semua anak2 murid mak akan datang rumah mak dulu sebelum kerumah orang lain..siap bawa kuih muih dan lauk pauk utk tok guru dorang...
Jadi akak la tukang pindah kuih muih masuk bekas pastu isi semula dgn kuih kami...banyaknyaaa...ada yg tak sempat nak transfer kuih..banyak sangatttt...huhu
Selepas beraya dgn tok guru..ramai2 ke surau utk solat hari raya..
Lepas solat nnti datang pulak makan2..memang akak la tukang melayan kawan2 dan tolong mak masa tu..memang tak dpt keluar rumah..sebab rumah mak akn jadi rumah utama kunjungan anak2 murid mak dan bekas2 anak murid mak...
Makanan utama..pulut yg dimasak dlam daun pisang..atau pulut dalam daun palas makan bersama rendang daging dan ayam...
Kami jarang sekali makan ketupat nasi...tak pernah kot..
Saat paling manis sekali adalah semasa zaman kanak2 sambut raya..
Kalau dulu mak beli baju raya setahun sekali nak merasa baju baru..tu pun sepasang baju kurung..yang lain2 pakai mana yg ada..maklumla zaman dulu..mak ayah bukan orang senang...
Kalau sekarang anak2 baju berpasang2..alhamdulillah..
Bestnya main bunga api main mercun..tu sekarang..
kalau akak dulu tak main bunga api..tapi main meriam...hihi..join abng2 bakar meriam..sampai masuk tin dalam rumah sebelah..opppsss...
Dulu tv pun rancangan tak best..tak da masa nak hadap tv..semua geng2 pergi rayau rumah jiran2 beraya..anak2 sekarang suka hadap tv hadap tablet main game..tetamu dtg bukan nak bersalam..asyik dgn handfone..
Duit raya? Ni part paling best..dulu2 duit raya takda sampul...dulu duit raya duit syiling je..20 sen..50 sen..paling banyak seringgit..tak kisahla..yg penting happy..
Sekarang mana nak bagi syiling..zaman dah berubah..rm 1 pun rasa sikittt sangat kan..

Zaman dulu saya tak kenal shaklee..dulu tak kenal vitamin..sekarang semua anak-anak mesti makan vitamin..wajib ..kalau tak ibu membebel panjang berjela...kannn..

Apa2 pun jaga adab semasa berkunjungan..usahla dtg beraya semata nak.minta duit.raya..masuk dlm umah pun.tak...

Jaga kesihatan walaupun bergembira di hari raya, kolestrol naik,badan gemuk..nanti kita juga yang susah..

Jadikan hari raya saat indah bermaaf maafan dan mengeratkan silaturrahim..
Selamat Balik Kampung..
Selamat Hari Raya..
Maaf Zahir Batin..
raya dulu dulu

0 comments:

Post a Comment