Friday 21 April 2017

PUNCA DAN JENIS JENIS CYST YANG WAJIB ANDA TAHU

Saban hari ada saja kawan kawan rapat atau saudara mara jauh atau dekat dikhabarkan dengan  cyst.Ada yang masih muda belasan tahun pun dah di sahkan ada cyst.  Bagi isteri ,apabila mereka mengetahui kehadiran cyst di dalam Rahim mereka, perasan wanita tersebut bercampur baur antara sedih dan malu dan ada yang tertekan . Mungkin layanan suaminya juga semakin pudar terhadapnya. Dapatkah anda membayangkan apabila suami mendekati isterinya  pada waktu malam dengan perut yang membesar bukan berisi bayi didalamnya?




Untuk mengetahui lebih lanjut tentang cyst jom kita baca apa itu cyst? Bagaimana cyst boleh berlaku? Siapa berisiko untuk mengidap cyst? Diharap agar info ini dapat membantu anda yang mengalami masalah cyst.
Ada yang kata , di dalam  cyst itu terdapat cecair sama ada cecair bercampur protein, darah beku, darah haid, minyak dan lemak, lendir. Ianya juga boleh disertai dengan daging yang mungkin kanser, rambut, cartilage atau tulang. Walau bagaimana pun, bagi mengenalpasti apakah jenis cyst anda, sudah pasti anda perlu mendapatkan pengesahan daripada doctor yang mungkin akan menjalankan pemeriksaan terlebih dahulu.

KLIK VIDEO  INI UNTUK  TAHU BAGAIMANA CARA KECUTKAN CYST DENGAN VIVIX


APAKAH JENIS JENIS CYST?
1.FUNCTIONAL CYST
a.Follicle cyst terjadi apabila folikel tidak pecah untuk melepaskan ovum. Ia terus berkembang dan membesar.
b. Luteal cyst pula berlaku apabila ovum telah dibebaskan tetapi kantung pula membesar . namun ia akan hilang dalam beberapa minggu tetapi ada juga kes yang membesar melebihi 5cm. Ia boleh membesar dan pecah yang menyebakan kesakitan.

Kedua dua Cyst jenis ini mudah hilang dalam masa singkat 1- 3 bulan. Ia dikategorikan sebagai fuctional cyst yang terjadi ketika ovari masih berfungsi atau ketika ovulasi.




             Luteal Cyst                                                                                  Follicle cyst

2.ENDOMETRIOMA (chocolate cyst)

Ia biasanya terjadi keatas wanita yang mempunyai masalah endometriosis. Ia terjadi apabila endometrium (tisu lapisan Rahim) tumbuh diluar Rahim. Ia menyebakan kesakitan semasa kitaran haid atau semasa hubungan suami isteri. Endometriosis tidak boleh dipandang remeh kerana ia boleh menjadi penyebab utama kemandulan wanita.



3.CYSTADENOMA

Cyst ini terbentuk daripada sel sel permukaan luar ovari. Ia menyebakan kesakitan. Cyst ini dipenuhi dengan cecair kekuningan dan pekat dan mampu membesar.


4.DERMOID CYST

Ia mengandungi pelbagai jenis tisu primitive seperti bahan lemak, rambut ,gigi, serpihan tulang dan tisu rawan. Ia mampu membesar dan menyebabkan kesakitan.



5.POLYCYSTIC OVARI

Ia juga dikenali sebagai PCOS yang disebabkan oleh timbunan cyst cyst kecil yang berganda akibat ketidakseimbangan hormone. Ia terjadi pada wanita yang mempunyai masalah dalam kitaran haid yang tidak teratur.


APAKAH PUNCA PUNCA CYST?

1.      Parasit Cyst

2.    Tumor

3.     Keadaan genetic

4.    Jangkitan( infections)

5.     Embryo tidak membesar dengan sempurna

6.    Kecatatan sel sel

7.     Keadaan radang yang kronik

8.     Penyumbatan saluran dalam badan menyebabkan pembinaan cecair

9.    Kecederaan yang menyebabkan saluran pecah

10.  Faktor persekitaran

11.    Pemakanan
ADAKAH CYST PERLU MENJALANI PEMBEDAHAN?

Dr Zubaidy  di dalam penulisannya menyatakan bahawa Ovarian cyst bukanlah bersifat penyakit . Setiap kali wanita normal mengalami haid, ovari akan membentuk gelembung yang dipanggil sebagai ovarian folikel. Disitu terdapat benih wanita yang dipanggil ovum. Selepas ia dikeluarkan melalui darah haid, sepatutnya ovarian folikel ini mengecut. Tetapi ada sesetengah dari wanita yang ovarian folikelnya tidak mengecut dan membesar melebihi 2cm dan ia dipanggil ovarian cyst. 
Jika anda na cyst anda kecut dengan cepat tonton video ini

ADAKAH OVARIAN CYST MERBAHAYA?

Menurut Dr Zubaidy lagi, 95% dari ovarian cyst ini tak merbahaya dan ia bukan penyakit kerana ia merupakan sifat semulajadi bagi fisiologi wanita.

BILAKAH PEMBEDAHAN OVARIAN CYST DI LAKUKAN?


pembedahan cyst


Ovarian cyst kadang -kadang ia boleh membawa kemudaratan apabila pesakit tersebut mengalami sakit dibahagian bawah abdomen, sakit pada payudara ,rasa letih , masalah kesuburan dan sakit kepala. Menurutnya lagi tidak semua ovarian cyst perlu dibuat pembedahan pembuangan ovari kecuali

A.   ovarian cyst berlaku pada kedua-dua ovari

B.    Saiz cyst itu melebihi 5cm

C.    Ovarian cyst tidak mengecil walaupun telah mengalami kitaran haid 2- 3 kali

D.   Ultrasound menunjukkan ia bukan ovarian cyst biasa

E.    Pesakit mengalami ketumbuhan ovarian dan disamping itu pesakit tidak pernah mengalami kitaran haid  langsung, pesakit adalah gadis remaja, pesakit telah menopause , pesakit mengambil pil perancang.

Ovarian cyst boleh dikeluarkan tanpa mencederakan organ ovari dan kesuburan masih dapat dikekalkan. Walubagaimanapun ketumbuhan ovarian cyst masih boleh berulang .



Bagi anda yang mencari -cari cara untuk mengecutkan cyst tanpa pembedahan sila KLIK DISINI


Untuk keterangan lanjut dan bantuan boleh hubungi saya di ===> http://suhailaabdul.wasap.my


2 comments:

  1. Period datang melebihi 20 hari dan sejak kebelakangan ni period datang dengan banyak

    ReplyDelete
  2. makan herba untuk cyst ini 5 biji pagi 5 biji malam. konsisten 3 bulan. ada banyak testimoni cyst yang kecut dan hilang. cuba amalkan penawar cyst ini ye

    ReplyDelete