Saturday, 21 June 2014

TIPS ELAK KEJANG SEMASA HAMIL

Kejang kaki adalah masalah biasa semasa hamil.Biasanya berlaku dalam trimester kedua  dan ke tiga. 
Kejang

Mengapa kejang berlaku pada ibu mengandung?

Ia berlaku kerana asid berkumpul dalam serat otot lalu menyebabkan otot menjadi kejang.Kebiasaanya di bahagian betis.Memang sangat terseksa jika ia berlaku pada waktu malam.Walaupun kadang kala kesakitan berlanjutan beberapa minit, ia tidak akan merosakkan otot

Kekurangan nutrien dan garam seperti kalsium dan magnesium dalam darah mungkin menjadi puncanya.Malah rahim semakin membesar turut memberikan tekanan ke atas salur darah besar pada kaki lalu memberi keaan kepada otot kaki.

 Disini saya kongsikan beberapa tips mudah yang boleh diamalkan.

1.Pakai kasut yang sesuai dengan ibu mengandung iaitu kasut yang tumitnya agak rata.Kasut bertumit tinggi akan menambahkan tekanan pada kaki,memandangkan berat ibu semkin bertambah.

2.Selalu membuat urutan ringan di bahagian betis dengan minyak angin untuk keselesaan.

3.Semasa tidur,alaskan bahagian kaki supaya lebih tinggi dari paras kepala.


4.Amalkan pemakan seimbang,lebihkan protin terutamanya susu tinggi kalsium

 5.Amalkan makan badam yang ada kandungan vitamin D dan magnesium

6.Bagi ibu2 yang bermasalah loya semasa minum susu tepung atau susu segar,dengan mudahnya ibu ibu boleh mendapatkan khasiat vitamin seperti kalsium,magnesium,fosforus,vitamin D,zinc, kuprum, manganes dan boron daripada tablet OSTREMATRIX.Dengan mengamalkan pengambilan 4 biji sehari, ibu ibu dapat mengatasi masalah kekejangan ketika hamil.


Selamat mencuba























0 comments:

Post a Comment