Saturday, 23 August 2014

7 SEBAB KENAPA ANDA PERLUKAN SUPLIMEN

Saya dulu adalah seorang yang tak pernah kisah dengan pengambilan suplimen.Bila sakit, demam cari lah doktor..Bayar rm 50 rm 60 atau lebih.sehari dua sihatlah..Kemudian kalau sakit atau demam lagi..ulang benda yang sama.hehe..Sampai dalam peti sejuk tu penuh dengan ubat.Bila sakit makan..bila rasa sihat..tak payah la makan..Tapi itu dulu..sekarang..semua ubat2 yang melambak dlm peti sejuk dah berganti dengan suplimen..kenapa saya beralih kepada suplimen?

1.Sebab paling utama ialah bila timbul kesedaran la..sebelum ni macam macam orang cakap..tapi tak kisah sebab tak sedar..hehe..sekarang banyak ilmu yang saya dapat dari teman2 tentang suplimen dan kelebihan suplimen berbanding ubat ubatan.

2.Bila dah cuba sendiri.baru tahu...saya ni banyak penyakit..kata orang tak padan yang kecik..boleh tahan penyakitnya. .iyo la..anak pun udah 5..banyak urat tersimpul..putus. .kolegen dah habih. usia makin meningkat.Tapi bila dah mencuba suplimen..rasanya macam muda 5 6 tahun..keke.

 Disini saya nak kongsikan

 7 sebab mengapa  badan kita perlukan suplemen...

 1.Tidak semua makanan yang kita ambil membekalkan dos vitamin yang mencukupi kepada tubuh badan.contohnya vitamin c atau vitamin e yang ada dlm makanan tidak cukup untk kesan pencegahan penuaan.

2.Penggunaan racun perosak,racun serangga atau bahan pencemar menyebabkan kualiti sayur sayuran atau bauh buahan terjejas.

 3.Zat makanan mudah hilang semasa proses pengangkutan, penyimpanan dan penyediaan.Contohnya vitamin c dan enzim mudah dimusnahkan melalui haba semasa memasak.

 4.Pil penahan sakit, laksatif,alkohol dan  antibiotik boleh menganggu penyerapan zat makanan.  Diet yang tinggi kafein lemak gula dan garam dpat mengurangkan simpanan zat makanan dalam tubuh badan

5.Makanan seharian tidak seimbang serta tidak mengikut piramid makanan yang dicadangkan

6.Gaya hidup masa kini dengan kehidupan yang sibuk, jarang memasak dirumah dan lebih gemar makan makanan segera yang tinggi kandungan MSG
 
 7.Bagi yang bekerja, makan tengahari biasanya diluar dan hidangan malam yang disediakan seringkas mungkin, maka pengambilan makanan seimbang kadang kala tidak dititik beratkan


shaklee


Ketahui bagaimana memilih suplimen terbaik untuk diri anda!!!!!!!!!!



Nor suhaila Abdul
 email :suhaila_abdul@yahoo.com
 fb: suhaila abdul
 tel:010 8798077









 










.













0 comments:

Post a Comment