Hari ini semua warga Sek. Men.Keb. Ghafar Baba telah hadir dalam Latihan Dalam Perkhidmatan kali yang ke 7.
Tajuk hari ini PLC.
Apa itu PLC?
merupakan koleksi
aktiviti akademik secara bersepadu berteraskan lima strategi
utama sebagai usaha menyokong dan
memperbaiki pencapaian murid dan sekolah. PLC akan menjadi simbol usaha
secara komprehensif
dan cita-cita besar KPM bagi mencabar, memotivasi serta membantu sekolah
meningkatkan pencapaian.
PLC merujuk kepada para pendidik yang komited dan bekerja secara kolaboratif serta berterusan dalam membuat inkuiri atau kajian tindakan untuk mencapai presrasi murid yang lebih baik.
( Rosenholt,1989,Little & MCLaughlin,1993;DuFour,Eaker,& Many,2006)
Satu trend menarik dalam perkembangan pendidikan di negara-negara maju ialah pemantapan komuniti pembelajaran profesional dalam kalangan pendidik sebagai usaha meningkatkan profesionalisme guru. Konsep komuniti pembelajaran profesional boleh didefinisikan sebagai aktiviti-aktiviti kolaboratif antara pihak sekolah dengan pihak di luar komuniti sekolah. Sekolah boleh membawa masuk pihak berkepentingan dari luar sekolah ke dalam bilik darjah untuk menterjemahkan kurikulum dan penyampaian kurikulum, dan aktiviti kolaboratif antara pihak berkepentingan dengan pihak sekolah untuk memantapkan penyampaian pendidikan bagi meningkatkan pencapaian pelajar. Pelbagai aktiviti dalam pendekatan Komuniti Pembelajaran Profesional telah digunakan oleh masyarakat guru di negara-negara maju. Antaranya ialah pengajaran bersama rakan guru (team teaching), tunjuk cara dalam pengajaran (lesson demonstration), sistem sokongan rakan sekerja (buddy support system), perkongsian pintar antara komuniti sekolah dengan komuniti di luar sekolah, dan pengajaran secara kolaboratif (collaborative teaching). Lesson Study sebagai satu aktiviti pengajaran dan persediaan pengajaran secara kolaboratif semakin mendapat tempat dalam sistem pendidikan di negara-negara maju.
PRINSIP ASAS PLC
- MEMASTIKAN PEMBELAJARAN MURID
- BUDAYA KOLABOARTIF
- FOKUS KEPADA PENCAPAIAN
STRATEGI PLC
Reflective Dialogue
- Study groups
- Using discussion protocols
- Book Clubs
- Video Critiques of teaching moments
Di Privatization of practice
- Peer coaching
- Lesson study
- Learning walks
- Teaching sharing sessions
Collective focus on student learning
- Data analysis
- Critical friends groups
- Curruiculum mapping
- Common assessments
Collaboration
- Horizontal and vertical teams
- New teacher induction/montoring
- Problem solving groups
- Interdisciplinary units and projects
Shared Norms and Values
- Vision activity
- guiding principles
- value activities
- common rituals and strategies
No comments:
Post a Comment