Tuesday, 14 October 2014

TAK CUKUP TIDUR MENGURANGKAN KADAR METABOLISMA?

Masa dok borak borak di kantin ada sorang cikgu tegur saya..Kenapa saya makan sikit sangat? Satu senduk jer? Kalau dia makan macam tu ,kira satu suap jer.Cikgu tu lelaki.Saya tengok nasi dia memang banyak..hehe..4 kali ganda saya kut.tapi badan dia tak gemuk pun makan nasi banyak.Ada yang buat diet  memang tak  makan nasi..Of course la nasi banyak kandungan karbohidarat .Tapi kenapa sesetengah orang makan nasi banyak pun badan slim jer.Mungkin kadar metabolisma badan dia tinggi.

Apa itu metabolisma ye?Untuk perkongsian semua, metabolisma ni adalah jumlah tenaga atau kalori yang dibakar oleh tubuh untuk mengekalkan fungsi tubuh asas.
Walaupun kita sedang tidur, menonton wayang ke, shopping ke, sebenarnya tubuh badan kita sedang membakar kalori secara berterusan

Kenapa orang sesetengah orang yang makan banyak tapi badan tak gemuk pun?

Memang la, sebab metabolisma badan kita adalah berbeza bagi setiap individu.Lebih bayak otot  dan jumlah lemak dalam badan ,lebih tinggi kadar metablisma tetapi otot membakar lebih banyak kalori daripada lemak.Jadi jangan la dok seronok pula bila kata lemak boleh bakar kalori yek..sebab orang yang banyak tisu otot mempunyai kadar metabolisma lebih tinggi tau berbanding orang banyak lemak.Kaum lelaki biasanya memunyai kadar metabolisma yang tinggi berbanding wanita ,kerana lelaki mempunyai otot yang lebih banyak untuk membakar kalori.
Macamna nak ubah kadar metabolisma badan? Boleh ke ia berubah?
Jawapannya memang boleh.
caranya?

  • Minum susu rendah lemak, keju dadih ikan salmon taufu . Itu adalah sebahagian makanan yang mengandungi tinggi kandungan kalsium.kekurangan kalsium menyebabkan badan berpaut dengan lemak .Jika anda memerlukan suplemen kalsium boleh juga untuk anda mengambil ostrematrix sebagai makanan tambahan .pengambilan vitamin c bersama kalsium adalah satu gabungan terbaik dimana kalsium dapat meningkatkan kadar metabolisma manakala vitamin c memudahkan penyerapan mineral kedalam badan
  • Minum air yang banyak. 8 gelas sehari atau setiap 25kg berat badan 1 liter air.Air sangat penting untuk proses tubuh badan berfungsi secara optimum.
  • Tidur 7 ke 8 jam sehari.Tidur yang cukup membantu mengekalkan metabolisma yang sihat.Jangan over tidur yaa....Kalau kurang tidur pula pasti akan menganggu kebolehan membakar kalori.Tidur pun ada jadual tau.Tidur dan  bangun pada masa yang konsisten pada setiap hari.
  • Kerja yang terlalu banyak di pejabat atau menguruskan rumahtangga mungkin menyebabkan anda stress.Stress meingkatkan jumlah kortisol yang nerupakan hormon menyebabkan tubuh menyimpan lemak untk persediaan mengahadapi tekanan.Jika anda stress, ambil masa untk duduk dan bertenang, tarik nafas sedalam dalamnya..banyakkan beristighfar. Untuk mengurangkan kesan stress, anda juga boleh mengamalkan vitamin B 
  •                                             
                                                       SENYUM...TERAPI MEREDAKAN STRESS
  • Makan itu perlu.Ambil makanan yang tinggi kandungan fiber seperti buah buahan dan protin.Kurangkan makanan tinggi kandungan gula dan garam.Sarapan perlu diambil untuk memulakan hari anda.Makan bila lapar, berhenti sebelum kenyang
  • Bersenam.Paling baik ialah senaman mengangkat berat.Senaman men
    gangkat berat dapat membina lebih banyak otot otot.Satu paun otot  membakar 35 hingga 50 kalori , satu paun lemak membakar hanya 5 hingga 10 kalori
  • Berjemur dibawah sinaran matahari. Waktu terbaik ialah pada jam antara 11 pagi ke 3 petang.Ambillah masa bersiar siar bersama keluarga di bawah sinar matahari
  • Minum teh hijau.Teh hijau mengandungi polifenol yang dapat meningkatkan kadar metabolisma badan.Kalau nak cuba teh yang lebih baik. anda boleh mencuba CINCH TEA yang kaya dengan polifenol dan membantu anda sentiasa bertenaga sepanjang hari.
        INCH LOSS with CINCH TEA



PENGEDAR SHAKLEE MELAKA/MASJID TANAH/SG UDANG/PENGKALAN BALAK/
POS SELURUH MALAYSIA

SU:010 8798077  fb: suhaila abdul


0 comments:

Post a Comment