Wednesday 7 January 2015

KELAS ASAS JUTAWAN

Sekarang ni on the way balik ke Melaka.Dalam kereta  ni.Bosan ..sempat juga nak update blog..hehe..Hari ni saya ke kelas untuk kali kedua tahun 2015, di tempat yang sama iaitu di Faizworld Training Centre, Bandar Baru Bangi.Ada hikmah cuti dilanjutkan...lebih baik saya ambil peluang mencari dan menuntut ilmu sebanyak mungkin .Nanti sesi persekolahan dah mula..masa dah agak terhad.

PM cery ni mengajar berfokuskan murid..time ni kitorang jadi anak murid...masing masing kena cakap kat mikrofon..dak duk dak duk jantungku...tak leh elak tau..masa Pm cery mengajar baru dapat rasa apa yang anak murid rasa masa cikgu mengajar..hehe..kalau boleh nak duduk diam diam sorok muka sebab tak nak cikgu tanya......tercapai matlamat pm cery nih sebab aku paham dan semangat nak update blog nih..

Faizworld
Ruang yang selesa untuk peserta 

Hari ni kelas dikelolakan oleh PM Mama Cery..kelas basic jutawan..Walaupun basic tapi bukanlah semua saya dah tahu..banyak lagi yang saya belum tahu..Jadi hari ini minda saya lebih fokus kepada apa matlamat untuk buat bisness..Bisness ni bukan sekadar suka suka..Sekali kita dah buat keputusan ..pastikan kita mempunyai matlamat yang jelas..dan seterusnya langkah mencapai matlamat.Matlamat tidak boleh disimpan dikepala tetapi dicatatkan dimerata rata tempat yang mudah dibaca.Matlamat mesti spesifik tak boleh secara umum

Masa kelas ni kami perlu menjawab persoalan berikut:

  1. Kenapa buat bisnes?
  2. Apa yang anda tahu pasal company?
  3. Apa yang anda tahu pasal produk?
  4. Apakah yang anda tahu tentang marketing plan dan stategy?
Boleh jawab?
Okey..kalau nak jawab soalan di atas sila jawab secara spesifik ye..bukan secara umum...Kalau masih teragak agak sebenarnya korang pun belum cukup bersedia untuk menjadi jutawan...termasuklah saya...

Kenapa buat bisness shaklee?
Jawapan kita pastinya tidak akan sama.Kerana masalah kita mungkin tak sama.Jadikan masalah yang kita alami sebagai push factor untuk buat bissnes.Contohnya hutang saya 10k.Saya mesti selesaikan dalam masa sepuluh bulan.jadi sebulan mesti dapatkan 1k.Bagaimana nak dapatkan 1k? Dapatkan uv sebulan 3000 uv.Di sini matlamat yang kita nak ditulis secara spesifik .Bukan hanya disimpan di dalam otak.Kalau disimpan dalam otak a akan jadi angan angan.

Apa yang anda tahu pasal sejarah Shaklee?
Caranya tak lain tak bukan , mesti rajin membaca.Buat nota.Nota yang paling baik ialah dengan mencatatkan di dalam blog.Umpama kita berkahwin dengan suami.Mesti kena tahu latar belakang keluarga,kegemaran, apa yang dia suka, makanan kegemaran.Semakin banyak yang kita ambil tahu semakin banyak kita kenali..bak kata pepatah..tak kenal maka tak cinta.

Apa yang anda tahu pasal produk?
Mesti tahu tentang
  1. Fungsi
  2. Panduan memilih
  3. Siapa yang pilih
  4. siapa yang perlu
  5. Shaklee difference
  6. Simptom kekurangan
  7. Sumber makanan
  8. Dos pengambilan

 Apa yang anda tahu tentang marketing plan?
Pernah tak belek belek dan baca buku marketing plan yang shaklee bagi bila daftar jadi SID? Macamana nak kira bonus sendiri? Bagaimana nak naik rank? Bgaimana nak dapat car bonus?Bagaimana nak dapat pergi conference?Bagaimana nak naik jadi master? Bagaimana nak dapat peluang pergi umrah atau Italy 2015?Kalau boleh jawab semua persoalan ni tandanya korang memang layak untuk sampai ke Master...huhu..banyak lagi nak belajar nih..

mmmm..walaupun dah lama join shaklee..dah banyak kali mak mak dah ajar tapi masih banyak lagi yang diri sendiri tak tahu..dan ada anyak sangat yang saya belum buat..Banyaknya yang master buat..patutla bisness diorang succsess jer..jadi Jutawan..Yang masih ditakuk yang sama tu tandanya diri sendiri ada masalah.Masalah tak boleh kuasai 4 soalan diatas.Kurang membaca.Tiada matlamat yang spesifik.Tiada usaha...

 Lepas ni diri sendiri mesti fokus bagaimana nak uruskan.masa ...Bila masa tak terurus semua kerja tak jadi...Harap harap dapat datang lagi kelas kelas macam ni..Banyak sebenarnya yang PM Cery sampaikan tapi itulah yang dapat saya ringkaskan.Satu lagi PM cery pesan..setiap kali kita membaca,simpan nota nota kita dengan cara menulis diblog.kemudian share dengan orang lain.InsyaAllah ilmu itu takkan hilang malah akan bercambah lebih banyak..

Kesimpulannya...semakin banyak kita belajar semakin banyak kita tak tahu..kerana ilmu itu sangat luas dan tak kan pernah habis..so anak anak super princess dan adik beradiku anak anak GMF...jom kita rajin rajin pergi kelas ye.. dapat jumpa orang orang hebat..dapat aura semangat dan makin banyak kelas kita pergi makin ramai kawan baru yang kita jumpa....ok setakat ini ajer dulu ...cauu.



Suhaila abdul

                           Macam retis gitu...semuanya nak bergambar dengan PM cery...













No comments:

Post a Comment