Saturday, 19 December 2015

9 TIPS KENDALI ANAK-ANAK KERJA RUMAH PUN BOLEH SIAP

Pejam celik pejam celik ..2015 dah sampai ke penghujung.Lagi beberapa hari dah masuk tahun baru.Semua kelengkapan sekolah dah sedia dibeli.Tahun ni disember saya menjadi surirumah sepenuh masa .Pengurus rumahtangga sepenuh masa.Baru dapat rasa macamna ibu ibu surirumah sepenuh masa rasa.

Bukan dapat rehat sangat pun.Lagi banyak kerja nak settle.Dari bangun pagi buat sarapan sampai la nak tidur malam..kerja rumah tak pernah habis...kena juga buat timing masa untuk siapkan kerja kerja kat rumah ni.

Bagi ibu ibu yang berkerjaya macamna pula.Camna nak settlekan kerja pejabat dan balik nak kena selesaikan kerja rumahtangga.Mesti tanggungjawab tu sangat berat kan? Itu memang dapat saya rasa sejak dulu lagi.tapi semua kerja kerja rumah dan pengurusan anak kita dapat selesaikan dengan baik InsyaAllah kalau kita dapat uruskan masa dengan betul

Disini saya nak kongsikan tips macamna ibu bekerjaya dapat menguruskan rumahtangga sekaligus dapat memudahkan kerja kerja seharian kita.

tips urus anak

9 TIPS URUS ANAK DAN KERJA RUMAH JUGA BERES

  1. TIDUR YANG BERKUALITI
Biasanya kalau kita tak cukup tidur , keadaan bad mood tu memang akan ada.Tidur yang mencukupi ialah selama 8 jam sehari.Tapi kalau kita terlalu sibuk sehingga tidak sempat tidur 8 jam macamna? So dapatkan tidur yang berkualiti iaitu 
Kekalkan jadual waktu tidur - Tidur pada waktu yang sama, setiap hari malah di hujung minggu serta hari cuti. Konsistensi membuatkan badan kita terbiasa dengan kitaran jadual tidur tersebut.Jika saya tidak cukup tidur biasanya saya akan telan 4 biji ostematrix untuk kesihatan tulang dan juga membantu saya kekal cergas untuk bangun pagi walaupun saya tidur tidak sampai 8 jam sehari.

2.BUAT JADUAL

Tak payah sampai nak tulis dalam kertas jadual larrr......hihi.jadual  ni bermaksud kita dah setkan dengan anak-anak aktiviti seharian mereka, contohnya pukul berapa mesti bangun, mandi sarapan untuk pergi ke sekolah.Ajar mereka sejak dari awal ,dari sekolah rendah.Lama-lama mereka akan terbiasa,kita tak payah kejut bangun,diorang dah bangun.Bagi ibu ibu..kenalah bangun awal juga..setkan timing berapa minit untuk siapkan sarapan..berapa minit nak kemas ..barulah tak lewat pergi kerja


3.WAKTU TIDUR ANAK

Ibu ibu sekelian..kalau ada anak kecil...mesti waktu siang mereka akan tidur..jangan pula time diorang tidur ,ibu pun tidur sekali..alamatnya semua kerja tak dapat siap...kain setimbun tak dapat lipat..kannnnn

4.SIAPKAN PADA WAKTU MALAM

Ni memang perkara yang sangat penting...semua beg, buku2 dan jadual sekolah anak mesti siap susun pada waktu malam..letakkan beg siap siap kan tepi pintu..termasuklah emaknya punya keperluan nak bawa pergi kerja..mesti dah siap dari malam..Nak buat sarapan..malam tu dah siap fikir apa nak masak untuk sarapan dan siap ada bahan bahan nak masak..

5.BUAT BANYAK KERJA DALAM SATU MASA

Maksudnya, sambil sambil nak buat sarapan tu, masukkan baju dalam mesin..tekannnnn..bukan nak berus pun..nanti siap masak kain pun dah siap basuh..sambil2 goreng karipap tu, sempat la nak bancuh air...camtu laaaa....hihi..

6. BUAT KERJA SECARA BERPERINGKAT

Ambillah masa 10-15 minit  agar kita tak kehabisan tenaga nak settlekan semua kerja serentak.Rehat la kejap..layan anak anak main ke...tapi jangan dok layan FB sampai terlupa goreng ikan hangus.haha..macam biasa jek...

7. MINTA TOLONG SUAMI

Ini yang wajib suami suami tahu...isteri bekerja untuk bantu suami untuk perbelanjaan rumahtanga..so suami kenalah bantu isteri kat rumah...kalau tak dapat tolong isteri masak, basuh kain  or lipat kain..tolongla isteri hantar anak tuition ke, tolong jaga anak ke...itu pun sangat membantu tau kami para isteri ni...kalau suami yang rajin membantu isteri tu..tandanya dia memang sayang isteri dia..betul tak???

tips urus anak

8.UBAH AKTIVITI

Hujung minggu mak mak kata itulah msa nak kemas rumah...apa kata sekali sekala gotong royong dengan anak anak  dan ayah sekaliuntuk kemas rumah sama-sama..lepas gotong royong tu...kelaur la window shopping ke..makan kat luar ke...tak dalah stresss

9. MAKAN SUPLIMEN..

Sebagai seorang ibu..kita mestilah sihat.Ambil masa untuk penjagaan diri sendiri dengan senaman ringan..suplimen adalah wajib bagi saya untuk saya kekal bertenaga sepanjanghari.Bangun seawal  4.45 pagi dan tidur jam 11 malam keatas..saya sangat perlukan suplimen untuk diri saya.Wajib saya amalkan makan omega guard, vitamin c,ostematrix, vivix, dan kolegen.Pada saya..tanpa bantuan suplimen  saya akan  mudah letih ..kalau dah letih semua kerja tak dapat nak buat dengan sempurna..Lagi satu..bila usia kita ni semakin meningkat...mulalah sakit sana sini..longgar sana sini..kedut sana sini..Macamna nak uruskan anak dan lak layan suami dengan baik..fikir fikirkan....pilihan ditangan anda..

KENAPA VIVIX PALING SAYA SUKA? KLIK SINI

KENAPA VIVIX RASANYA SEDAP SANGAT? KLIK SINI


010 8798077


0 comments:

Post a Comment