Friday, 8 April 2016

APAKAH KEBAIKAN DAN KEBURUKAN MENGHISAP PUTING KOSONG?

Assalamualaikum..hai..apa khabar ibu-ibu gojes sekelian..Hari ni  jom kita chat tentang anak-anak kita yang suka menghisap puting kosong.


Teringat lagi masa bersalin anak sulung.Dalam tempoh berpantang , anak akak memang suka menangis.Walaupun dah diberi susu, dah ditukar lampin dan rasanya dah complete dah semuanya, tapi baby tetap menangis.Bukan menangis sikit-sikit , meraung sekuat hati pulak tu.Kalau nak masuk bilik air pun kena buka pintu  perlahan-lahan, kalau dia dengar mesti terjaga...tidur tak lama.Kita nak buang air pun tak selesa risau anak terbangun dan menangis..Memang letih gila la..dalam pantang , dah la sakit sana sini.huhu



Bila ibu mertua tengok keadaan akak yang macam tu, dia mencadangkan agar baby tu diberi puting kosong.Alhamdulillah, kurang la sikit tangisan dia tu.Tapi akak akan beri puting tu lepas menyusu untuk buatkan dia khayal sehingga dia dapat tidur dengan nyenyak.Kemudian, kalau dah tidur dengan nyenak, akak akan keluarkan puting tu dari mulut dia.



Kalau nangis lagi, bagi semula puting tu...tapi penggunaan puting kosong ni akak hanya bagi sehingga usia dia 5 bulan saja.Itu pesanan ibu mertuaku..hihi..jangan bagi lama-lama nanti dia ketagih dan timbul masalah lain pulak bila susah nak berehentikan hisap puting tu.



Oklah...korang rasa hisap puting kosong ni bagus ke ?

Sudah tentulah ada kebaikan dan keburukannya kan..

hisap puting

Antara kebaikan menghisap puting kosong 


1.Ada juga pakar berpendapat, adalah lebih baik apabila bayi menghisap puting kosong daripada ibu jari mereka sendiri kerana habit menghisap ibu jari lebih susah dibuang daripada puting kosong. 

2. Puting bayi elok untuk Bayi Pramatang - Ada sesetengah hospital menyarankan bayi yang lahir pra-matang akan membesar dengan lebih baik Puting boleh mengurangkan tekanan pada bayi - Ada sesetengah pendapat puting bayi akan menenangkannya apabila berpindah kesesuatu tempat yang baru

3.Disini ada beberapa perbahasan mengenai Puting Palsu ini: SIDS
 -  Ada kajian juga menunjukkan bahawa SIDS atau Sindrom Kematian Bayi Mengejut dapat dielakkan apabila bayi diberi puting kosong ini kerana bayi yang tidur dengan puting kosong ini tidak boleh tidur terlalu lena kerana dihalang oleh refleks menghisap susu itu tadi. Ini menghalang daripada bayi berhenti bernafas seperti yang berlaku pada penghidap SIDS.

KEBURUKAN MENGHISAP PUTING KOSONG

1.Puting dan jangkitan telinga - Satu kajian yang dilakukan oleh Akademi Ketua Pergigian mencadangkan bahawa penggunaan puting membawa kepada jangkitan telinga kerana ia menyebabkan tiub auditori untuk menjadi luar biasa terbuka.

2. Puting boleh membawa kepada pendakap gigi - Walaupun sesetengah ibu bapa menggunakan puting untuk berhenti menghisap ibu jari, kajian di atas juga menunjukkan bahawa penggunaan berpanjangan puting boleh membawa kepada masalah-masalah yang sama seperti menghisap ibu jari.

3. Ketumbuhan yang tidak wajar pada sekitar mulut 
  
4. Pertumbuhan gigi yang tidak teratur    

5.  Pertumbuhan pada bentuk bumbung mulut (lelangit)

6.Puting juga menyumbang kepada kekotoran kerana ia diguna pakai semula tanpa pembersihan

hisap puting

AMBIL KIRA FAKTOR INI SEBELUM MEMBERI PUTING KOSONG KEPADA BAYI ANDA

1.Pastikan bayi telah biasa dengan penyusuan susu ibu.Kerana dibimbangi, apabila bayi kerap menghisap puting ksong, bayi tidak mahu menghisap susu ibu lagi.

2.Jika bayi menangis, jangan terus berikan puting kosng, tetapi gunakan cara lain seperti memberikan keselesaan dengan menepuk perlahan, menukar posisi bayi.Jika bayi lapar ,berikan dulu susu ibu

3.Pilih puting yang selamat atau tidak mudah pecah, kerana jika puting yang mudah pecah akan menyebabkan bayi tertelan serpihan menyebabkan bayi tercekik

4.Jika bayi tak minat untuk menghisap puting kosong, janganlah dipaksa.

5.Pastikan puting sentiasa bersih sebelum diberikan pada bayi.Lalukan dengan air bersih yang mengalir.

6.Tahu bila untuk memberhentikan amalan menghisap puting  sebaiknya sebelum gigi susu mula tumbuh. Ada yang berpendapat 6 bulan, ada 9 bulan dan ada yang setahun. Berapa pun umurnya puting kosong ini harus diberhentikan apabila gigi susu mula tumbuh.  

Anda mungkin meminati- Mengapa nak kencing malam?

1 comment:

  1. takut pula tengok gigi dekat atas tu..hehehe

    ReplyDelete