Monday 29 August 2016

BAHAYA ANAK SERING KENCING MALAM

Alkisahnya saya terdorong nak kongsi kisah masalah mak mak hadapi bila anak kencing malam.Terbaca pula satu artikel tentang anak kencing malam ni.Ooo.selama ni ingatkan anak kencing malam ni sebab kita tak latih dia untuk bangun kencing malam,rupanya ada banyak faktor yang mempengaruhi anak kencing malam.Maklumla saya tak da pengalaman anak kencing malam.


kencing malam

Biasanya kencing malam ni terjadi pada kanak-kanak yang berusia 5 tahun dan keatas dimana mereka tak dapat kawal kencing semasa tidur.Mungkin mereka mimpi ke tandas dan kencing tapi bila tersedar, rupanya semua dah basah.
Kalau anak-anak anda kencing malam,cuba tengok , mereka tergolong dalam kategori mana, samada primary nocturnal enuresis( tiap-tiap malam kencing malam) atau kategori secondary nocturnal enuresis( kadang-kadang kencing malam dalam tempoh 6 bulan) 
Jika anak anda mengalami kencing malam yang primary, cuba selidik semula pada nenek atau atuk adakah dulu pun mak atau ayahnya juga sering kencing malam?kalau betul itu tandanya ia faktor genetik.Risiko untuk kencing malam setiap hari akan berlaku.Kebiasaannya masalah kencing malam ni akan pulih mengikut masa atau faktor usia dimana mereka sudah pandai mengawal kencing .


kencing malam

6 faktor-faktor lain yang mungkin menyebabkan anak anda sering kencing malam.

1.Mempunyai masalah sembelit.Najis yang keras akan menekan pada pundi kencig kanak-kanak
2.Jangkitan kencing kotor.Periksa anak anda, adakah waktu siang juga mereka tidak dapat kawal kencing?
3.Kerap minum minuman berkafein seperti kopi, kola, coklat dan teh kerana ia meransang penghasilan air kencing yang banyak.
4.Mempunyai masalah tidur berdengkur atau nafas berhenti semasa tidur yang disebabkan oleh halangan pada salur udara atas.

5.Anak anda mempunyai masalah kongenita seperti sindrom down,spina bifida( kecatatan tulang belakang semenjak lahir),mempunyai kelewatan secara global atau ADHD (anak hiperkaktif).Kebanyakan anak-anak istimewa ini akan menghadapi masalah kencing mereka.

6.Mungkin anak anda ada simptom penyakit kencing manis iaitu diabetes type 1.Adakah mereka sering dahaga ,kerap kencing siang dan malam seta kehilangan berat badan.

Sebagai langkah keselamatan,eloklah ibu ibu membuat pemeriksaan kesihatan untuk mengelakkan masalah kencing malam ini mungkin berpunca dari masalah kesihatan .Jika dibiarkan ia akan mengundang bahaya.


No comments:

Post a Comment