Wednesday 5 November 2014

ELAK SEMBELIT PADA KANAK KANAK

Ada satu hari tu..scroll down facebook terjumpa pulak  sorang akak ni ..siap masukkan gambar anak dia ek..ekk..bersama ekk ekk nya dalam pampers kat gambar tu...kesian betul saya tengok.Keras berketul..mesti terseksa anak kita kan kalau nak buang erk erk tu..

mealshake


Saya ni anak dah 5, kalau 4 orang yang atas dulu Firdaus,Dina ,Faiz,Dania, of course memang dah pernah alami sembelit.Menangis teresak esak bila nak buang air besar.Menyangkung tak boleh keluar , berdiri pun tak boleh keluar so mak dia apa lagi tolong urut la kat kawasan dubur tu , tolakkan sampai keluar..tapi siapla dia punya menangis. Lepas keluar semua, mesti akan luka dan pedih.Kesian anak.


PUNCA SEMBELIT.

Ini apa yang saya belajar dari pengalaman saya la kan..

1. Anak saya akan  sembelit bila dia  kurang minum air kosong .Biasanya kalau badan kekurangan air, tubuh badan akan menyerap air dari najis bagi menampung kehilangan air dari tubuh badan.jadi najis akan menjadi keras , berketul ketul seperti kacang or selalunya nampak macam tahi kambing..huhu

2. Kadang kadang bila saya tukar jenama susu formula , memang ada masalah nak buang air besar.Tukar lagi susu..susu ibu adalah susu yang terbaik kerana susu ibu diserap dengan lebih cepat dalam tubuh badan berbanding susu formula..tapi kalau dah susu ibu tak der..carilah susu yang sesuai dengan  anak kita..So banyakkan minum air kosong lah..

3.Dulu masa anak pertama dan kedua tahun 1998 , 2001, nurse dah suruh bagi anak makan semasa usia anak 4 bulan.Masa tu bagi bubur atau nestum .Tapi kadang kadang kena juga sembelit..Maybe makanan tu perlu lebih lagi cair. bila masuk anak ke 3 sampailah yang ke lima, nurse dah pesan pulak , bagi anak makan padausia anak 6 bulan..yess betul tu..kalau bagi anak makan terlalu awal, ususbelummampu untuk menyerap makanan sepenuhnya.

4.Bila anak tak sihat atau demam, selalu juga kena sembelit. Biasala kalau demam tak nak makan tak nak minum, so air kurang,sembelit la jawabnya.

BAGAIMANA NAK ATASI SEMBELIT?

1.Bawa pergi jumpa doktor je lah..Doktor akan bagi ubat untuk lembutkan najis.Ikut arahan pemakanan doktor

2.Bagi makan buah buahan,blender buatkan jus betik ,jus tembikai dan beri minum air dengn lebih banyak

3.Makanan  dibuat bubur yang cair bercampur dengan sayur sayuran atau carrot yang lembut untuk tambahkan serat.

4. Dr ada juga ajar , baringkan anak dan buatkan kaki anak seperti nak kayuh basikal di udara. Cara ni dapat memmbantu pergerakan najis dalam usus besar untuk keluar.

Itu semua cerita 4 orang anak yang dulu. Bila masuk anak yang kelima, sejak Faheimy umur 1 tahun saya dah amalkan makan makanan tambahan iaitu MEALSHAKE . Bagusnya mealshake ini, dia ada 24 jenis vitamin ,mineral dan zat perlu .Anak saya dahulunya tidak selera nak makan, tapi sekarang memang  senang nak makan. Cuma saiz tubuh badan dia yang comel , sebab ikut keturunan ibunya yang cute ajer nie...
                                                         Mealshake
                                                                                                           
Setakat ini Faheimy belum ada masalah sembelit . Lawas memanjang.. bangun pagi melabur... pergi taska melabur..balik rumah pun mesti melabur.. pendek kata..selepas makan mesti membuang..alhamdulillah dengan lancarnya..Dengan bantuan mealshake bukan sahaja dapat mengelakkan daripada sembelit tapi , faheimy sangat cergas, dan sangat tahan lasak serta yang lebih penting, dia jarang demam atau selsema. Kalau selsema atau demam, tak ambil masa yang lama ..

Anak Farhana mengalami sembelit yang sangat teruk,sampai tahap nak seluk supaya buang najis tersebut..apa yang dia buat nak atasa masalah tu ye?

                  
Anak Sembelit Teruk Sampai Kena Seluk Tangan Nak Korek from iReach HD on Vimeo.


So setakat tu jerlah dulu perkongsian saya hari ni.. harap dapat beri manafaat kat korang yang baca.. boleh cuba bagi anak makan mealshake..sangat berbaloi, sebab anak makan sikit jer.. boleh tahan sehingga 3 ke 4 bulan... Berbali baloi...apa yang penting anak sihat, bukan berapa banyak duit yang kita keluarkan..Kalau anak sakit , lebih banyak duit yang korang akan keluarkan untuk nak kembali pulih..Mencegah lebih baik dari merawat...so cauuuu..

    
shaklee Masjid Tanah/Kuala sungai Baru/Pengakalan Balak/Alor gajah/Sungai Udang/Alor gajah
Pos seluruh Malaysia/ su 0108798077

2 comments:

  1. Bismillah,

    Kesian bila anak sembelit kan.
    Jom baca entri saya:
    http://carehappytips.blogspot.com/2015/03/cara-atasi-masalah-sembelit-di-kalangan.html

    ReplyDelete
  2. terima kasih sudi melawat blog saya

    ReplyDelete