Thursday 4 February 2016

WANITA LEBIH BERISIKO SAKIT LUTUT BERBANDING LELAKI

Pernah rasa sakit secara tiba-tiba di lutut hingga sukar berjalan? Selepas diurut beberapa kali dengan minyak panas, barulah kaki berupaya melangkah perlahan-lahan? Bersedialah, kerana itu antara beberapa simptom masalah osteoartritis lutut yang dialami kebanyakan golongan muda hari ini.


sakit lutut

Meskipun usia adalah faktor utama bagi osteoartritis lutut, golongan muda kini turut berisiko disebabkan keturunan, kecederaan ketika bersukan, jangkitan atau berat badan berlebihan.


Osteoartritis (OA) lazimnya radang sendi, berlaku apabila kusyen semula jadi antara sendi iaitu tulang rawan mula menjadi haus.
Apabila ini berlaku, tulang sendi itu akan saling bergesel lebih rapat dan kurang serapan hentakan yang sebelum ini memberi perlindungan kepada tulang rawan itu.


Geselan ini akhirnya menyebabkan kesakitan, bengkak, kekakuan dan menurunnya tahap keupayaan untuk bergerak.


Menurut Perunding Ortopedik, Artroplasti dan Kecederaan Sukan di Pusat Perubatan Tropicana, Dr Soong Kean Leong, OA adalah kumpulan artritis paling kerap ditemui yang biasanya dialami individu berusia 45 tahun ke atas.


"Tapi dengan perubahan gaya hidup zaman ini, makin ramai golongan muda seawal 20-an mula mengalaminya hingga ada yang terpaksa mendapatkan rawatan suntikan dan memerlukan pembedahan.
"Wanita juga didapati lebih berisiko mengalami osteoartritis lutut ini berbanding lelaki," katanya.


SUMBER:ANIZYN


Rawatan dan Pencegahan Arthritis


Ada kalanya ubat-ubatan tidak memadai dan pembedahan mungkin diperlukan.Pembedahan menggantikan sendi yang sudah tidak berfungsi berkesan untuk melegakan kesakitan dan meningkatkan tahap mobiliti. Penjagaan keselamatan di dalam dan di luar rumah perlu diberi perhatian yang serius. Alihlah tikar, wayar dan juga tali yang boleh menyebabkan anda terjatuh. Cara duduk yang betul dengan lutut, pinggul dan pergelangan kaki pada sudut 90 darjah akan membuatkan anda rasa lebih selesa. Makanlah makanan yang seimbang. Pesakit gout mungkin perlu mengurangkan pengambilan makanan yang kaya dengan purin. Penjagaan berat badan yang ideal amatlah perlu. Telah terbukti dengan mengurangkan lima kilogram berat badan ia dapat mengurangkan 15 hingga 20 kilogram tekanan ke atas lutut.
Korang tahu tak? Kini tak payah lagi nak ubat-ubatan yang terlalu banyak, kadang-kadang tu sakit yang keterlaluan menyebabkan pengambilan ubat penahan sakit yang berlebihan.Pengambilan pil penahan sakit mungkin akan memberi kesan negatif lain pada kseihatan.Dengan vivix , tak perlu pil.Kerna vivix adalah berbentuk cecair yang lazat.Ia dihasilkan dari ramuan semulajadi.Nak tahu lanjut boleh klik RAMUAN UTAMA VIVIX.
sakit lutut

Vivix telah  menjalani ujian santifik dan ia didapati berkesan dan halal dalam membantu masalah sakit sendi dan lutut.
Ikuti kisah mereka yang telah berjaya mengurangkan masalah sakit lutut dengan bantuan vivix. Sila klik TESTIMONI PESAKIT LUTUT SEMBUH

No comments:

Post a Comment