Tuesday 14 November 2017

12 GOLONGAN YANG PALING BERISIKO DI JANGKITI PENYAKIT TIBI

Teringat lagi kisah seorang pesakit Tibi yang menceritakan penyakitnya yang menyerang sehingga mengakibatkan kuman tibi menyerang di bahagian tulang belakang beliau. Serangan tersebut menyebabkan beliau terpaksa membuat rawatan yang bertahun tahun sehinggakan tulang belakang beliau terpaksa di tukar dengan tulang besi.

Mungkin pada awalnya kita menganggap batuk yang kita alami adalah normal menyebabkan kita membiarkan batuk berkenaan berpanjangan. Sehingga sampai satu tahap, batuk berdarah dan mungkin boleh membawa maut terutamanya jika kuman tibi menyerang golongan yang berisiko tinggi dijangkiti. Sebenarnya Tibi ni adalah ringkasan daripada bakteria Mycobacterium Tuberculosis. Tibi merupakan penyakit berjangkit tertua di dunia dan sangat merbahaya. Ada yang panggil tibi sebagai batuk kering. 

batuk kering

Semasa tibi menyerang, ia akan merosakkan tisu paru-paru hingga menjadi keras dipenuhi nanah. Paru-paru akan berair jika tidak dirawat dan boleh menyebabkan paru-paru berlubang. Walaupun rawatan dijalankan tetapi paru-paru sudah tidak boleh baik seperti sediakala.



12 Golongan Yang Paling berisiko Dijangkiti Tibi

Tibi boleh menyerang sesiapa sahaja tidak mengira usia .Tetapi golongan ini adalah lebih berisiko dijangkiti kerana tahap kesihatan dan sistem imun yang lemah.

1. Pesakit HIV

2. Perokok


3. Pesakit diabetes


4. Pesakit yang menajalani dialisis (kegagalanbuah pingang)


5. Pesakit Sekatan pulmonari kronik (COPD)


6. Warga emas 60 tahun ke atas


7. Penghuni penjara


8. Pusat pemulihan Jagaan dan rawatan (CCRC)


9. Pesakit SLE


10. Pesakit Psosiaris


11. Pesakit kanser atau yang sedang menjalani kimoterapi


12. Bayi


Kebanyakan pesakit yang mengidap tibi adalah mereka yang mempunyai daya tahan sakit atau sistem imunisasi yang rendah. Sistem imunisasi badan tidak dapat melawan jangkitan bakteria Tuberculosis. Penyakit berjangkit ini bukan sahaja menyerang paru-paru malah ia boleh menyerang jantung, otak,tulang belakang, nodus limfa, kelenjar adrenal dan juga bahagian usus manusia.


Golongan yang mudah dijangkiti penyakit tibi tidak seharusnya bersesak di tempat awam kerana tibi sangat mudah merebak melalui titisan air dan juga udara. Kekuatan sistem pertahanan badan dapat di tingkatkan dengan mengamlkan gaya hidup sihat seperti pemakanan yang seimbang, senaman , mengelakkan stress serta dibantu dengan pengambilan suplimen semulajadi.


Tubuh badan yang sihat akan mengurangkan risiko untuk penyakit berjangkit seperti tibi menyerang dengan mudah. Setiap pesakit yang dijangkit penyakit tb hendaklah mendapatkan rawatan segera di hospital . 

Berikut adalah pengalaman seorang pesakit tibi yang berikhtiar  mengamalkan vivix untuk mengatasi masalah penyakit tibi yang menyerang beliau.










CARA ORDER VIVIX UNTUK ELAK TIBI MEREBAK


CARA PERTAMA

KLIK pada LINK INI dan barang akan dihantar terus kerumah anda secara PERCUMA. Kemudian hubungi saya untuk mendapatkan konsultasi percuma dan cara makan yang betul .

CARA KEDUA

Hubungi saya untuk mendapatkan produk  di 
email: suhailaabdul02@gmail.com
Tel: 0108798077
Wasap: www.wasap.my/60108798077

Follow FB : suhaila abdul

1 comment:

  1. bahaya tibi ni. klu nak smbg belajar oversea pastikan bebas tibi.

    ReplyDelete