Monday 20 November 2017

CARA MENGAWAL PENYAKIT TIBI DARI MEREBAK


Tibi bukan penyakit yang baru. tapi dah menyerang manusia sejak zaman firaun lagi. Menurut Pakar Perubatan dari Pusat Perubatan Kelana Jaya (KJMC), Dr. Abdul Malik Jamal Buhari, kebiasaannya tibi menyerang penduduk di negara dunia ketiga dan berpendapatan rendah . Pendapatan yang rendah menyebabkan mereka kekurangan nutrisi dan mengakibatkan sistem imunisasai adalah lemah. Kuman tibi merebak dengan sebarang cara di mana lembapan di bebaske ke udara oelh pesakit tibi dan di sedut masuk kepada orang lain.
Makanan tak seimbang menyebabkan rendah sistem imunisasi

Faktor serangan tibi 
kekurangan nutrisi
Mereka yang berpendapatan rendah tidak mampu untuk mendapatkan makanan semimbang dan sihat menyebabkan sistem imunisasi lemah. Apabila sistem imunisasai lemah maka mereka sangat mudah di jangkiti tibi
Faktor penempatan
Penduduk yang sesak meningkatkan risiko untuk dijangkiti kerana udara semakin tercemar dan mudah tersebar melalui udara.
TIBI MENYERANG DI MANA MANA BAHAGIAN TUBUH
Kata Dr. Abdul Malik, secara lazimnya kuman tibi menjangkiti paru-paru (tibi pulmonari) tetapi ia juga boleh menjangkiti bahagian-bahagian badan yang lain misalnya nodus limfa, tulang belakang, serviks, malahan di mana-mana sahaja bahagian dalam tubuh badan.terdapat juga kes  di mana pesakit mengalami jangkitan tibi pada serviks yang menyebabkan ia terpaksa dibuang, Bagi pesakit tibi serviks, simptom yang biasa berlaku adalah pendarahan dan sakit ketika melakukan hubungan seks. Bagi pesakit tibi usus pula, mungkin berlaku masalah kembung perut dan cirit-birit.

BAGAIMANA NAK MENCEGAH TIBI DARI MEREBAK?
  • Biasanya suntikan BCG diberikan kepada bayi baru lahir. Kalau tak da tanda yang timbul kat lengan kiri maknanya suntikan tu tak menjadi.
  • Kaum keluarga serumah dengan pesakit tibi perlu buat saringan di hospital
  • Rumah yang terbuka dengan udara boleh keluar masuk setiap hari
  • Cepat-cepat ke hospital bila  ada batuk berterusan lebih dari 2 minggu
  • Memastikan rumah dan bilik tidur di masuki cahaya matahari. Cahaya matahari membantu mengelakkan bakteria membiak
  • Makan makanan sihat serta banyakkan makan sayur dan buah-buahan
  • Elakkan makan makanan berasaskan tenusu 
  • Elakkan makan makanan yang mengandungi gula dan roti putih sera pasta kerana makanan ini memanjangkan umur bakteria hidup dalam badan
  • Mendapat rehat yang secukupnya
  • Elakkan bersesak sesak ditempat awam dan tempat berisiko penyakit
cara tibi menular




Anda boleh klik DISINI untuk mengetahui bagaimana cara tibi boleh di kawal dan di rawat





1 comment:

  1. KISAH CERITA AYAH SAYA SEMBUH BERKAT BANTUAN ABAH HJ MALIK IBRAHIM

    Assalamualaikum saya atas nama Rany anak dari bapak Bambang saya ingin berbagi cerita masalah penyakit yang di derita ayah saya, ayah saya sudah 5 tahun menderita penyakit aneh yang tidak masuk akal, bahkan ayah saya tidak aktif kerja selama 5 tahun gara gara penyakit yang di deritanya, singkat cerita suatu hari waktu itu saya bermain di rmh temen saya dan kebetulan saya ada waktu itu di saat proses pengobatan ibu temen saya lewat HP , percaya nda percaya subahana lah di hari itu juga mama temen saya langsung berjalan yang dulu'nya cuma duduk di kursi rodah selama 3 tahun,singkat cerita semua orang yang waktu itu menyaksikan pengobatan bapak kyai hj Malik lewat ponsel, betul betul kaget karena mama temen saya langsung berjalan setelah di sampaikan kepada hj Malik untuk berjalan,subahanallah, dan saya juga memberanikan diri meminta no hp bapak kyai hj malik, dan sesampainya saya di rmh saya juga memberanikan diri untuk menghubungi kyai hj Malik dan menyampaikan penyakit yang di derita ayah saya, dan setelah saya melakukan apa yang di perintahkan sama BPK kyai hj Malik, 1 jam kemudian Alhamdulillah bapak saya juga langsung sembuh dari penyakitnya lewat doa bapak kyai hj Malik kepada Allah subahanallah wataala ,Alhamdulillah berkat bantuan bpk ustad kyai hj Malik sekarang ayah saya sudah sembuh dari penyakit yang di deritanya selama 5 tahun, bagi saudara/i yang mau di bantu penyembuhan masalah penyakit gaib non gaib anda bisa konsultasi langsung kepada bapak kyai hj Malik no hp WA beliau 0823-5240-6469 semoga lewat bantuan beliau anda bisa terbebas dari penyakit anda. Terima kasih

    ReplyDelete