Sunday 13 April 2014

TIPS HINDAR BATU KARANG




Penyakit batu  karang terbentuk apabila perubahan berlaku pada  air garam, mineral dan bahan bahan lain yang di temui dalam air kencing. Sebatian kimia lain yang boleh membentuk batu-batu dalam saluran kencing termasuk asid urik dan cystine asid amino. Dehidrasi melalui pengurangan pengambilan cecair dan senaman berat tanpa penggantian cecair yang mencukupi meningkatkan risiko batu karang. Sesetengah orang lebih cenderung untuk mendapatkan batu karang kerana keadaan perubatan atau sejarah keluarga, sebagai kecenderungan untuk membentuk batu buah pinggang juga boleh di warisi. 


Tanda sakit batu karang atau symptoms batu karang

Saya adalah salah seorang pengidap batu karang.Saya mengalami kesakitan yang sangat  teruk . Gejala dan tanda-tanda termasuk  kekejangan dan sakit di bahagian belakang .Saya juga mengalami kencing yang tidak lawas. Terseksa rasanya apbila hendak membuang air kecil.Selepas mengalami kesakitan yang tidak tertahan saya telah menerima rawatan di klinik swasta yang berdekatan.Doktor mengimbas bahagian belakang dan mendapati ada batu dibahagian sebelah kiri buah pinggang.Saya juga mengalami jangkitan kuman di saluran kencing bersama-sama dengan batu itu, menyebabkan saya demam dan mengigil.Doktor memberi rawatan segera dengan ubat penahan sakit dengan satu suntikan.Kemudian saya diberikan ubat untuk memecahkan batu.



batu karang

Ini gambaran yang terjadi pada saya selepas scan

Air kencing kita mengandungi garam galian yang telah hancur. Jika garam ini terlalu pekat, garam berlebihan bertukar menjadi keras dan dinamakan 'batu'. 


Selepas 2 hari kesakitan berkurang.Saya masih meneruskan pengambilan ubat doktor.Selepas kehabisan dari ubat doktor ,atas nasihat dari seorang teman,saya telah mencuba suplimen shaklee iaitu ostrematrix dan omega.Selepas pengambilan ke dua-dua produk tersebut,masalah kencing tidak lawas da kesakitan dibahagian kiri pinggang sudah berkurangan dan sehingga kini saya masih meneruskan pengambilan ostrematrix dan omega.Alhamdulillah tiada lagi rasa sakit seperti sebelum ini.Malah saya merasa lebih sihat.Disamping pengambilan suplimen shaklee saya juga mengamalkan tips berikut sebagai langkah pencegahan agar masalah tidak berulang kembali.


TIPS ELAK BATU KARANG


*Minum banyak air masak/kosong/suam untuk membersihkan air kencing


*Elakkan minuman manis, terutama minuman bekabonat (banyak asid)

*Kekurangan vitamin B6 dan potassium menyebabkan pembentukan batu karang. Makanan seperti barli kentang keledek berasaskan tepung gandum bunga kobis dan pisang boleh mengatasi masalah kekurangan ini.

*Elakkan makanan kaya asid oksalik seperti tomato, bayam lobak merah ,daging strawberi koko coklat dan teh.

*Kurangkan pengambilan garam dan gula termasuk ikan masin,jeruk dan coklat

*Banyak makan sayur sayuran dan buah-buahan kaya serat.

*Kurangkan sumber protein haiwan,sebaliknya gantikan dengan protein tumbuh-tumbuhan.

*Kurang minum kopi teh dan alkohol.


Berikut merupakan amalan penawar yang mungkin biasa dilakukan untuk mengatasi masalah batu karang.


Penawar Batu Karang

Didihkan sebatang pokok matahari bersama akarnya. Biarkan sehingga airnya tinggal kira-kira satu gelas.
Setelah sejuk tapis dan minum seperti air teh dan di ulangi sehigga beberapa hari.

Nanas penawar sembuh penyakit batu karang.

Bagi penghidap penyakit batu karang , kupas sebiji nenas dan cincang. Campurkan segelas air serta sedikit garam dan kisar halus. Minum air nanas segelas setiap hari. atau cuba cari salur nenas campur dengan gula batu. InyaALLAH boleh sembuh.




batu karang


Lobak putih

Minum air lobak putih yang dijadikan jus seminggu 2 kali jangan diamalkan hari-hari sebab air 1/2 lobak putih adalah tajam.Kalau tak tahan nak minum air lobak, jadikan sebagai masakan sayur rebus.


Epal hijau, minyak zaitun

5 hari yang pertama minum 4 gelas air epal hijau setiap hari, kalau makan 4, 5 biji epal hijau pun boleh juga.
Jus epal ni melembutkan batu karang.





Suplemen 

Sekiranya ingin  mencuba menggunakan makanan tambahan yang sesuai untuk membantu dalam mengatasi masalah batu karang ,anda boleh mencuba set dari shaklee iaitu

alfalfa,ostrematrix atau vivix.






  ALFALFA       : Mengurangkan keradangan   akibat  batu karang



  OSTEMATRIX Mengandungi magnesium yang mengurangkan oksalat (garam) & mencegah                                pembentukan batu karang.
                      * Ada magnisium dan vitamin D untuk membantu penyerapan kalsium dengan                                sempurna



Vivix:mengimpak 4 mekanisma utama penuaan selular.Ketahui kehebatan vivix.KLIK SINI



Mungkin juga anada mengalami masalah seperti orang dalam video ini?


Ubat Darah Tinggi? Apa Laki Ni Buat Untuk Turunkan Tekanan Darah from iReach HD on Vimeo.


Saya adalah pengedar Shaklee
COD kawasan Masjid Tanah,Sungai Udang,Alor Gajah,Pengkalan Balak,
Perkhidmatan pos keseluruh Malaysia

Hubungi :suhaila 
  ******** 010 8798077  (^  _ ^) *******

2 comments: