Saturday, 16 May 2015

9 MAKANAN YANG BOLEH DAN TIDAK BOLEH DIMAKAN OLEH IBU BERPANTANG

Seronok betul tengok baby yang baru dilahirkan..rasa nak peluk peluk dan cium sepuas puasnya..bau yang sangat menyenangkan..kata orang ia bau dari syurga...walaupun muntah susu,tetapi baby tetap wangi..hihi

Bagi ibu ibu berpantang pula, walaupun happy dapat baby baru,melayan anak kecil bukanlah mudah.Disamping nak jaga badan sendiri yang tidak sihat, perlu juga perhatian yang lebih kepada baby.Sebab tu ibu ibu berpantang mesti jaga kesihatan dengan betul dengan mengambil makanan yang tidak memudaratkan diri sendiri atau juga bayi.Hari ini saya nak berkongsi pengalaman tentang makanan yang boleh diambil dan juga yang tidak boleh diambil oleh ibu ibu berpantang
ibu berpantang


4 MAKANAN YANG TIDAK BOLEH DI AMALKAN OLEH IBU BERPANTANG


1.Jangan makan makanan yang berbisa seperti bawal hitam, ikan cencaru ,terubuk,ikan pari,ikan sembilang akan menyebabkan turun darah dan bentan

2.Ikan masin/ikan kering tidak boleh diambil oleh ibu berpantang kerana akan menyebabkan darah nifas berbau busuk, cepat kering dan lemah badan

3.Ikan kembung ,tamban cencaru ,tongkol makanan laut akan menyebabkan kegatalan dan menimbulkan reaksi alahan

4.Air gas ,air sejuk dan sesetengah sayur sayuran seperti kangkung,timun,mangga nangka  dan durian belanda.Makanan ini menyebabkan sakit tlang ,sejuk otot dan lemah sendi seperti atritis dan rheumatisme apabila sudah tua kelak.

5 MAKANAN TRADISI YANG BAIK UNTUK IBU BERPANTANG

1.Ulam kunyit  mengembalikan kecergasan badan dan menyembuhkan luka dalaman

2.Lobak putih dan peria  mebanyakkan susu ibu

3. Asam jawa membantu membuang air besar,mengelakkan sembelit selain dari menyegarkan tubuh badan

4. Air kunyit membantu mengecutkan rahim dan mencuci darah

5.Air rebusan pegaga membersihkan darah dalam tubuh yang baru melahirkan anak

6.Manjakani berfungsi untuk mengeringkan dan mengetatkan pangkal rahim

7.Air jus halia kurma boleh membuang angin dalam badan dan menambah tenaga

8.Air madu memanaskan badan

9.Mengamalkan pemakanan seimbang disamping pengambilan suplimen untuk berpantang

Seronok betul kalau dapat jadi macam salwa nih..turun berat sampai 20kg? .apa dia buat?


Kurus Selepas Bersalin Sampai Turun 20kg! Wow! from iReach HD on Vimeo.



Mahu mencuba set berpantang yang semulajadi?

KLIK DISINI


Hubungi saya sekarang!!!
Pengedar Shaklee MAsjid Tanah Melaka.Perkhidmatan pos ke seluruh Malaysia
0108798077/sms/whasup/telegram
facebook:suhaila abdul

2 comments:

  1. Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni yeπŸ“’πŸ˜‰
    Assalamualaikum salam sejahtera warga groupπŸ“’

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit gout kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba saya ni. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺πŸ‘πŸ»

    3) banyak pengalaman dah saya berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan gout. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dan lain lain

    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.


    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .πŸ’ͺ🏼


    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.

    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ....................................................................................................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah semakin sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................

    ▪️ Kanser Limforma B - cel tahap 4

    En Shahrizal Taib, 41 tahun, pesakit kanser Limforma b cell tahap 4 ketulan di paru paru 8 cm pernah kena tebuk paru2 sebab berair ,tahun 2020. Dia mula minum jus herba pada tahun 2021. Pernah jalani kimoterapi 8kali dan radioterapi 15kali. Dia minum jus herba ini semasa dalam kimoterapi dan badan terasa bertenaga, tidak mengganggu proses kimo malah amat memberi tenaga tidak seperti pesakit lain yg tak minum herba. Herba bukan beri tenaga saja tp merawat sampai sembuh.


    Call order wasap@call- En Mohd Zuhairi Bin Noordin- 017-4687570

    ReplyDelete