Wednesday 27 May 2015

CARA BUAT KELAS YANG MENARIK MINAT

Assalamualaikum..

Korang pernah jadi anak murid kan? Apa perasaan korang kalau masa cikgu mengajar , cikgu je yang bercakap..ko dengar jer..bila cikgu tanya ..faham tak korang??? mesti ko jawab ..faham cikguuuu..tapi bila cikgu tanya..hampeh..tak faham pun..haha...sebab ko asyik setuju jer dengan apa yang cikgu cakap..mana tak setujunye..asyik tersenguk senguk ..ada yang dah siap tido sampai keluar air liur basi...kui..kui..tapi kalau anak murid saya kat kelas ..tak sempat nak lelap...sebab suara cikgu dia macam petir..sapa yang kuyu..mesti dia yang kena jawab...mungkin itulah pengalaman korang semasa sekolah dulu dulu dan mungkin sekarang kut....

Haaa...hari ni saya nak kongsi cerita kelas yang best yang pernah saya join..hai..cikgu yang dah tua pun pegi kelas juga ke? of course la..selagi hayat dikandung badan..selagi tu kena tuntut ilmu..ilmu Allah tu kan sangat luas..selalunya dapat ilmu dalam dunia pendidikan jer..sekarang dunia perniagaan pula...

Masa first time nak pergi kelas basic shaklee dulu,dalam kepala saya membayangkan nak masuk kelas macam pergi dewan seminar ke..masuk dewan kuliah ke...,mesti pakai baju cantik cantik..mesti pakai formal...bila first time join kelas...terperanjat beruk saya...hahaha..nak tau kenapa? Saya tengok diorang yang datang siap bawa tikar bantal, siap bawa anak kecik,siap bawa stroller..macam nak pergi berkelah...macam macam lagilah...

Bila kelas mula..tok guru yang nak mengajar tu pulak mengajar sambil dukung anak,hahaha..main main misai ayah dia..kelakar pun ada..tapi suatu yang menarik ..bila kelas mula..si anak anak kecil mula bermain main kat belakang, baring baring , makan makan...bila si siisteri nak bercakap..si suami dukung anak..bila si isteri nak bercakap..si suami pula jaga nak...hebatnya diaorang nie....meriah sangat kelas ..pendek kata anak anak bukanlah penghalang untuk kita mencapai matlamat...malahan anak anak dan keluarga merupakan pendorong mereka mereka ini untuk jauh kehadapan...

Satu lagi bestnya kelas dengan geng geng shaklee ni..korang tak akan rasa rendah diri atau rasa malu..sebab leader leader ni sangat sporting..ko tanya jela apa apa pun yang ko nak tahu..mesti ko takan hampa...kalau boleh semua ilmu yang diorang ada nak dicurahkan  kat kita..tinggal lagi ko mampu ke tak ja nak sumbat dalam otak ko....

Of course la kelas kelas diorang tak bosan..ko tak sempat nak mengantuk pun...bukan duduk mendengar jer..ada aktiviti, bersenam lah,berjogetlah..menyanyi..ada sorang leader tu namanya Faiz..mana dia pergi mesti ada gitar...haha..suka betul dia nak nyayi...dialah penghibur kitorang...

Kelas yang best mesti ada makan makan yang best..dah penat menimba ilmu..apa lagi..makanlah...selalunya buat potluck..makanan lebih daripada cukup..pendek kata ..kalau korang masuk kelas kami ni..walaupun first time pergi..ko akan rasa macam dah kenal bertahun tahun..itulah kelebihan kami..ikatan dan jalinan ukhwah dari bisness iaitu Shaklee..

Sejak join Shaklee dan kelas kelas Shaklee yang jauh atau kelas yang dekat , memang banyak perubahan yang dapat saya rasa..terutamanya ....soal hati...sukar nak diungkap disini..nanti kita cerita kat masa lain yek..disamping tu juga..yang best..dulu saya buta jugala pasal  IT tapi alhamdulillah..saya sekarang saya dah punya blog sendiri..

Saya banyak aplikasikan ilmu ilmu dari kelas Shaklee untuk saya terapkan dalam kerjaya saya sebagai pendidik..lebih masa saya terisi dengan perkara lebih bermanafaat berbanding dulu..dan saya sangat happy dengan kerjaya saya sekarang...happy dengan kerjaya sebagai pendidik dan membantu insan lain ke arah kehidupan yang lebih sihat bersama shaklee...

Jatuh bangun orang yang berjaya adalah kerana dia tak bosan dengan rutin hariannya...korang nak jadi orang berbakat? ,macamana?

                      Cara Nak Jadi Orang Yg BERBAKAT from iReach HD on Vimeo.


Kalau korang berminat nak join dengan kami..sangat sangatlah di alu alukan...korang akan rasa sendiri seperti apa yang saya rasa..awesome....


Nak join mai la hubungi saya..telegram, wassup, sms pun boleh..0108798077...

No comments:

Post a Comment