Saturday 30 May 2015

TANDA TANDA SAKIT BATU KARANG



Penyakit batu  karang terbentuk apabila perubahan berlaku pada  air garam, mineral dan bahan bahan lain yang di temui dalam air kencing. Sebatian kimia lain yang boleh membentuk batu-batu dalam saluran kencing termasuk asid urik dan cystine asid amino. Dehidrasi melalui pengurangan pengambilan cecair dan senaman berat tanpa penggantian cecair yang mencukupi meningkatkan risiko batu karang. Sesetengah orang lebih cenderung untuk mendapatkan batu karang kerana keadaan perubatan atau sejarah keluarga, sebagai kecenderungan untuk membentuk batu buah pinggang juga boleh di warisi. 



Batu karang di buah pinggang

Tanda sakit batu karang atau symptoms batu karang

Saya adalah salah seorang pengidap batu karang.Saya mengalami kesakitan yang sangat  teruk . Gejala dan tanda-tanda termasuk  kekejangan dan sakit di bahagian belakang .Saya juga mengalami kencing yang tidak lawas. Terseksa rasanya apbila hendak membuang air kecil.Selepas mengalami kesakitan yang tidak tertahan saya telah menerima rawatan di klinik swasta yang berdekatan.Doktor mengimbas bahagian belakang dan mendapati ada batu dibahagian sebelah kiri buah pinggang.Saya juga mengalami jangkitan kuman di saluran kencing bersama-sama dengan batu itu, menyebabkan saya demam dan mengigil.Doktor memberi rawatan segera dengan ubat penahan sakit dengan satu suntikan.Kemudian saya diberikan ubat untuk memecahkan batu.



batu karang




Ini gambaran yang terjadi pada saya selepas scan

Air kencing kita mengandungi garam galian yang telah hancur. Jika garam ini terlalu pekat, garam berlebihan bertukar menjadi keras dan dinamakan 'batu'. 


Selepas 2 hari kesakitan berkurang.Saya masih meneruskan pengambilan ubat doktor.Selepas kehabisan dari ubat doktor ,atas nasihat dari seorang teman,saya telah mencuba suplimen shaklee iaitu ostrematrix dan omega.Selepas pengambilan ke dua-dua produk tersebut,masalah kencing tidak lawas da kesakitan dibahagian kiri pinggang sudah berkurangan dan sehingga kini saya masih meneruskan pengambilan ostrematrix dan omega.Alhamdulillah tiada lagi rasa sakit seperti sebelum ini.Malah saya merasa lebih sihat.Disamping pengambilan suplimen shaklee saya juga mengamalkan tips berikut sebagai langkah pencegahan agar masalah tidak berulang kembali.

Ikuti kisah seterusnya bagaimana cara saya atasi masalah batu karang 





ANDA MEMPUNYAI MASALAH CYST? 

JOM DENGAR APA KATA KAKAK NI

No comments:

Post a Comment