Sunday 24 December 2017

APAKAH LIMFOMA NON HODGKIN?


Limfoma merujuk kepada keganasan sistem limfatik. Sistem limfa adalah rangkaian nod (simpul tisu) yang disambungkan oleh keseluruh tubuh. Bersama-sama, nodus limfa mengalirkan produk cecair dan sisa dari badan. Nodus limfa berfungsi sebagai penapis kecil, mengeluarkan organisma dan sel-sel asing.


Limfosit, adalah sejenis sel darah putih yang membantu melawan jangkitan yang disebabkan oleh bakteria, virus, atau kulat. Fungsi nodus limfa adalah untuk mengelakkan jangkitan dari memasuki aliran darah. Apabila sistem limfatik melawan jangkitan aktif, kita mungkin dapati bahawa beberapa nodus limfa di kawasan jangkitan menjadi bengkak dan lembut. Ini adalah tindak balas normal kepada jangkitan.

Lymphoma berlaku apabila sel-nodus limfa atau limfosit mula membiak secara tidak terkawal, menghasilkan sel kanser yang mempunyai keupayaan yang tidak normal untuk menyerang tisu-tisu lain di seluruh badan. 

Dua jenis utama limfoma adalah limfoma Hodgkin dan limfoma bukan Hodgkin. Perbezaan dalam kedua-dua jenis limfoma adalah ciri unik tertentu dari sel-sel limfoma yang berbeza.

Limfoma bukan Hodgkin diklasifikasikan lagi kepada pelbagai subtipe berdasarkan sel asal (B-sel atau sel T), dan ciri-ciri sel. 




Lymphoma Non-Hodgkin adalah lebih biasa daripada limfoma Hodgkin. Limfoma Non-Hodgkin adalah penyebab kematian ketara ketujuh di Amerika Syarikat. Risiko membina limfoma bukan Hodgkin meningkat dengan usia dan ia lebih biasa pada lelaki berbanding wanita dan di Caucasians. 


Apa yang menyebabkan Lymphoma Non-Hodgkin?
Penyebab sebenar limfoma bukan Hodgkin tidak diketahui. Walau bagaimanapun, terdapat banyak keadaan perubatan yang dikaitkan dengan peningkatan risiko penyakit ini:


1.Sindrom genetik: Sindrom Down, sindrom Klinefelter (keadaan genetik pada lelaki disebabkan oleh kromosom X tambahan)

2. Gangguan imun, dan rawatan mereka Sindrom Sjögren (gangguan kekebalan yang dicirikan oleh kekeringan membran lendir yang luar biasa), arthritis rheumatoid, sistemik lupus erythematosus

3. Penyakit celiac, penyakit yang melibatkan pemprosesan komponen tertentu gluten, protein dalam bijirin

Penyakit radang usus , terutamanya penyakit Crohn, dan rawatannya

4. Psoriasis

5. Sejarah keluarga limfoma

6. Bakteria: Helicobacter pylori, dikaitkan dengan gastrik dan ulser gastrik; 7. Borrelia burgdorferi, dikaitkan dengan penyakit Lyme; Campylobacter jejuni; Chalmydia psittaci

8. Virus: HIV, HTLV-1, SV-40, HHV-8, Epstein Barr virus, virus hepatitis
Translocation kromosom bukan rawak dan penyusunan semula molekul


No comments:

Post a Comment