Friday 29 December 2017

KENANGAN TERAKHIR BERSAMA PENGETUA SMKGB 2016

2016 meninggalkan seribu kenangan...

Persaraan pengetua
Pengetua Khalijah memang sporting

Tak tau nak cakap..kenangan ni kenangan yang sangat menggembirakan ke kenangan paling syahdu..
.
Yang pastinya ia adalah kenangan yang sukar dilupakan..
. Tanggal 13 Mei 2016..hari bersejarah buat Pengetua SMK Ghafar Baba Pn Hjh Khalijah Abdul Rahman yang menamatkan tugasnya sebagai seorng guru selepas berpencen pada usia 56 tahun.

Dalam majlis ni saya bertugas sebagai penyambut tetamu di hotel..fikir punya fikir..maka dapatlah idea selepas discuss dgn adik manis Nurulakmal Namk..apa kaedah sambutan hari tu..

Semua dah dirancang..maka mc puan Rohana Karno dah bersedia dengan teks ucapan untuk di ungkapakan ketika tetamu istimewa kami masuk ke dewan..
.
nak cuba nasib..
.
maka saya memberanikan diri untuk cuba menjadi salah seorang dari pengacara sewaktu perarakan masuk..memecah tradisi hidup..selama ni tak pernah jadi MC..

Persaraan pengetua
First time baca sajak dalam prgram besar macam ni. Terharu, membaca dalam tangisan.

Siap sedia dengan barisan kadet polis yang mengiring masuk pengetua..bersama laluan di bawah  pedang ..perarakan di iringi gesekan biola by Que dan alunan piano oleh   Shene Kuha dan Audrah ..lagu yang paling saya suka..#Janam #Janam.. Maka tetamu istimewa kami pun melalui dibawah barisan pedang..dan kedengaran suara serak dr seorang wanita tua berbaju warna kuning bernama Suhaila Abdul yang mengalunkan puisi khas buat pengetua..tak tahan menanggung sebak..maka puisi tu dibaca dengan sebak..faham faham la.kalau baca time nangis...
.
Mana taknya..dah la ayat ayat tu yang sangat menyentuh hati..bunyi biola dan piano yang sayu..mana nak dapat tahan  air mata dari  jatuh..


Persaraan pengetua
Ku lihat dari hujung sudut..air mata jernih juga mengalir dipipi cikgu Khalijah..bila tiba dihujung laluan..beliau diberikan sejambak bunga oleh flower girl yang cantik..maka adegan lelehan air mata pun berlaku...hwaaaaaa...

Alhamdulillah..terima kasih Allah kerana turunkan idea walau tak seberapa tapi khas dari saya buat pengetua yang sangat banyak memberi sumber inspirasi  ...tak.kisah la kalau ada yang tak setuju dengan pendapat saya.
.
Dengan bantuan students..kadet polis yang macho..dengan all out my violin girl dan  piano girls....sangat2 memberi makna buat saya..kalau boleh nak diorang mainkan lagi sekarang.
.
Masih terasa saat itu..menusuk ke hati..
.
Dan selang beberapa hari..pengetua hantar telegram dan terharu dengan sambutan sebegitu padanya..Allahuakhbar..
.
And..thats is the last moment for me in smkgb..momen yang sukar di peroleh dan sukar dilupakan..
.
September 5..daku tinggalkn semua kenangan itu dalam lipatan sejarah hidup sebagai guru selama 6 tahun di situ...mungkinkah insan kerdil bernama suhaila abdul ini akan kembali ke sana? .hanya Allah yang tahu..
.
Yang bermula pasti akan berakhir..andai ada daku diingatan nescaya ia akan hilang ditelan masa..dan andai ia disimpan dalam doa..insyaAllah ia akan terus dalam ingatan..


Persaraan pengetua


No comments:

Post a Comment