Thursday, 18 September 2014

MENGEMAS RUMAH PALING CEPAT DAN MUDAH..

Assalamualaikum..
Hari ni nak kena tulis pasal tajuk kemas rumah..cabaran 30 hari blogging..baru nak berjinak jinak dengan blogging..time ni saya dah siap dah kemas rumah dah..sarapan pun dah siap..sekarang ada kat sekolah pulak..So hari ni saya nak share macamna saya mengemas rumah dengan cepat dan senang..

Saya ni ibu yang bekerja ,so time cuti sekolah dan cuti hujung minggulah nak kemas rumah dari hujung katil sampai hujung dapur...Setting masa dulu..nak kemas rumah mesti siap pukul berapa..baru senang nak urus ..banyak kerja lain lagi nak buat ..

So lepas je subuh..perkara pertama ...angkut semua kain baju kotor masukkan dalam mesin..sambil mesin tu dok basuh kain..masuk dapur..keluarkan ikan yang dah beku dalam peti sejuk..sebab target nak terus masak tengahari selepas masak sarapan..

Masak sarapan pagi..sambil sambil masak pastikan basuh pinggan mangkuk dalam singki..so selesai ja buat sarapan ,semua pinggan mangkuk dan meja dah siap kemas dah..hidang sarapan..

Projek mengemas pulak ,rumah saya ni bertingkat tingkat tingkat..so level paling bawah biasanya untuk tetamu dan memang kami tak guna sangat so kurangla nak kemas kat situ..jimat masa..sapu sikit mop kejap..ok..siap...

Kerja mengemop saya mudah saja dengan BASIC H..tak payah bilas banyak kali ..so jimatlah masa saya..Kat dapur pun sama..masukkan sikit BASIC H dan campur dengan air masukkan  dalam penyembur air, lepas je masak selesai..sembur dengan penyembur tu..sekejap saja minyak minyak yang melekat kat dapur bersih..berkilat cakap lu..tak yah nak sental lama lama..So selesai jer masak..dapur pun dah siap kemas..mata pun sedap jer pandang..

kalau pasal nak isi air pulak..menyambil lagi..sambil2 masak tu..isi la air dalam water pitcher..kejap jer air dah siap di tapis..dah boleh isi dalam botol air ..letak dalam peti sejuk..kan senang..Boleh buat kerja dalam masa yang singkat jer..Yang penting ..kita mesti cekap tangan tu..jangan dok sambil buat kerja melayan telefon sampai berjam jam..bila nak siap ...

Bab menggosok dah tak payah nak risau..sebab semua baju sekolah anak anak anak akan gosok sendiri.Baju ibu dengan ayah dia..yang susah nak gosok seperti sutera ,saya hantar dobi jer lah..sehelai RM 1 aje..yang penting satu almari saya penuh dengan baju yang semuanya dah siap gosok..so senang la hari hari nak pergi kerja..pilih mana yang berkenan dihati..kan senang..


Siap sudah mengemop 
                                         
Ok..dah selesai..boleh la saya berehat sebentar...bye..




su|shaklee Masjid Tanah|Kuala Sungai Baru|Sungai Udang|Pengkalan Balak|ALorgajah|Pos seluruh Malaysia.

0 comments:

Post a Comment