Sunday 7 September 2014

PROJEK JADI MASTER

Syukur alhamdulillah hari ini tercapai sudah matlamat untuk berjumpa dengan tok guru tok guru yang hebat hebat.Projek GEGEMASU...adalah projek yang dijalankan oleh group Supermom expecially 6 orang leader dari supermom sisters.Mak saya mami Miah dan Dedi PB...

Kalau tak silap maksud GEGEMASU ni ialah gerak gempur supermom (kalau salah tolong betulkan) dimana leader leader dari group supermom target untuk mecapai master dalam cycle ini berakhir February 2015.So saya juga termasuklah dalam projek gegar ni..GEGEMASU GEGEMAKAKSU...Hari ni gegemasu bersiaran di melaka iaitu dirumah Ahey dan rumah saya bersama kehadiran Che Za..

Apa yang kitorang buat?
Biasala..makan makan..merapatkan ukhwah tapi yang lebih penting satu jam bersama Master Kamarul dan Master Hadhatina.Menyelami hati kami dalam menjalankan bisness shaklee.pastinya saya menceburkan diri dalam shaklee kerana hasil yang positf yang saya dapat apabila menggunakan produk shaklee dan akhirnya berminat dan sayang dengan bisness shaklee cuma matlamat jangka pendek dan jangka panjang sebelum ni  tidak di nyatakan dengan jelas dan tidak fokus dalam bisnes ni.

Hasil dari dialog bersama master Hadha dan master Kamarul dapatlah disimpulkan bahawa

1. Dalam bisness kita hendaklah mempunyai matlamat yang hendak dicapai iaitu visi dan misi.Visi dalah target pencapaian untuk jangka panjang manakala misi matlamat jangka pendek.
So misi saya adalah untuk menjadi seorang senior coordinator dalam cycle ini berakhir februari 2015
Semestinya misi saya adalah untuk menjadi master.Tanpa matlamat ibarat kita memandu kereta tanpa destinasi yang hendak dituju.Minyak habis, buang masa, buang tenaga, buang duit....hmmmm


2.Setiap matlamat jangka pendek dan jangka panjang perlu mempunyai target masa untuk dicapai.bermula dari bila sampai bila.kalau saya , pastinya bermula dari sekarang sehinggalah ke Februari 2015 saya telah mencapai target menjadi senior coordinator .Bonua 15K...yakin boleh..saya boleh...

3. Kenalpasti syarat syarat untuk mencapai matlamat sebagai contoh, untuk menjadi senior koordinator mestilah mempunyai 4 point atau 5 point

5.Kenalpasti anak-anak yang berpotensi untuk menjadi leader.Luaskan kuasamu ....dlm MLM shaklee..jika upline tidak aktif ,anak lebih aktif maka upline tak dapat apa2 ye...siapa rajin dia dapat..siapa goyang kaki..hai hai bye bye...barulah adil..cuma seorang leader yang hebat apabila dia dapat melahirkan lebih ramai leader hebat sepertinya atau lebih hebat darinya...

6.Kenalpasti masalah yang kita hadapi dan cuba cari jalan selesaikannya.Carilah orang orng berpengalaman,leader leader hebat, master2,cari ilmu dengan membaca, cari ilmu dari kawan kawan yang berpenglaman.Bak kata pepatah, kalau tidak dipecahkan ruyung manakan dapat sagunya.Malu bertanya sesat jalan.

7.Mengurus masa dengan baik ,mempunyai planner harian, bulanan atau tahunan..Wah power kalau dapat buat ikut planning.Manusia yang gagal adalah manusia yang gagal merancang.

8.Satu lagi.setiap apa yang dirancang perlulah dicatatkan dan diletakkan ditempat yang sangat mudah dibaca dan ditenung selalu..contohnya kat cermin ke..kat meja kerja ke atau dimana mana asalkan senang nak baca hari2.

9.mami Hadha kata, hari hari mesti buat RCA..rahsia cermin ajaib...lepas ni hari hari saya nak senyum depan cermin dan sebut  " Februri 2015 saya jadi seniour kordinator" BONUS SAYA 15K....wah..bestnya..

10.Amalan rohani.Dahulukan yang wajib perbanyakkan yang sunat..lengkapkan master checklist.Apabila kita menjalankan sesuatu pekerjan, dan pekerjaan itu membawa kita jauh dari Allah maka ada something wrong dengan perniagaan itu atau kita yang memang wrong...Alhamdulillah,semenjak join shaklee, kami banyak diajar untuk lebih bergantung kepada pencipta Allah swt....

Yang pastinya saya memang tabik spring dengan leader-leader ni sebab sanggup turun padang untuk menjayakan projek GEGEMASU ni...mereka langsung tidak lokek ilmu yang ada, makan nasi lemak bungkus atas lantai..gelak-hgelak happy..semoga ikatan persahabatan in akan kekal abadi selamanya disamping kita semua berjaya mencapai matlamat yang diiginkan.Syukr alhamdulillah saya bertemu dengan group yang sangat sporting dan awesome..terima kasih daun keladi...lain kali datanglah lagi..kecik tapak tangan stadium hang tuah saya tadahkan....Terima kasih tak terhingg kepada Mater Hadhatina MKB dan Master Kamarul , Mami miah dan dedi PB, Ainul dan Faiz, Sarah, Jiha Che za diatas perkongsian yang sangat sangat bermakna...

Bye..

korang kalau berminat nak join group kitorang yang best ni..jom la..

suhaila 010 8798077

3 comments:

  1. Makan nasi lemak atas lantai...itu kenangan terindah...hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. ada ke master lain cenggitu yek..memang sempoi je mami hadha ni..

      Delete
  2. Dapst jugak merasa kolagen taik kerbau, satu kejutan khas dari geng melaka, memang kulit rasa muda jelita

    ReplyDelete